En sambos rätt att dela på värdet av bostad som ägs av den andre sambon och som införskaffats innan relationen inleddes

Hej!

Jag har en fråga gällande sambolagen. Min pappa hjälpte mig att köpa en lägenhet 2012. Han stod på lånet och jag fick låna insatsen av honom privat. På kontraktet stod jag som ägare till 10% av lägenheten.

Jag blev sambo i januari 2017. I mars 2018 köpte jag ut min pappa ur bostaden och tog således över hela ägandeskapet av lägenheten.

Eftersom detta skedde under tiden jag var sambo, trots att jag haft/bott i lägenheten lång tid innan dess, påverkar då detta min rätt till hela min lägenhet? Har min sambo således rätt till halva bostadens värde enligt sambolagen eller inte vid en ev separation? Och vad händer om enbart han flyttar ut, vad gäller rättigheter osv? Frågan gäller alltså enbart bostaden och inte möblemanget.

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om din sambo vid ev separation kan göra anspråk på hälften av värdet av en bostadsrätt (jag utgår ifrån att det rör sig om en bostadsrätt) som du, med hjälp av din pappa, förvärvat innan ni blev sambos.

När ett samboförhållande upphör av annan anledning än att samborna gifter sig ska samboegendomen fördelas genom bodelning (8 § sambolagen). Det är alltså endast samboegendom som fördelas. För att den gemensamma bostaden ska utgöra samboegendom är en förutsättning att den förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Det spelar ingen roll att du förvärvat 90 % av bostaden efter att din sambo flyttat in eftersom lägenheten dessförinnan utgjorde din bostad. Eftersom bostaden inte är förvärvad för gemensam användning ska den inte ingå i bodelningen alltså har din sambo inte rätt till halva lägenhetens värde vid ev separation.

Hälsning

Lawline RådgivareRådgivare