En sambo kan göra vad hen vill med sina tillgångar utan att det påverkar särkullbarnens arvsrätt

Är sambo och vi har en gemensam son numera myndig, min sambo har två barn sedan tidigare.

Vi har ett inbördes testamente det är nog standard skrivet.

Han ärver 100 % om jag avlider först och jag ärver 75 % och alla barnen delar på 25 % om han avlider först.

Av dessa 25 % får hans barn ut en del medetsamma och resten den dag jag avlider , om det finns något kvar efter mig.

När jag fick ut ett litet arv efter mina föräldrar satte jag in de på ett vanligt sparkonto som står i mitt namn.

Om jag nu när vi båda lever tar mina privata pengar , arvet och investerar i en kapitalförsäkring med våran son som förmånstagare, är det något som hans tidigare barn kan ifrågasätta och protester mot vid ett arvsskifte och ev. få tillgång till eller är det helt säkert att bara han får dessa pengar ?

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni är sambor så är det sambolagen (SamboL) som tillämpas för att avgöra vad du får göra med dina tillgångar. Bestämmelser om vad som gäller vid arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Din sambos två barn kommer inte att ärva dig, det gör istället din sambo och er gemensamma son
Den som enligt lag i första hand ärver är en persons barn, ÄB 2 kap 1 §. Eftersom ni har skrivit ett testamente ska din sambo istället ärva före din son. Din sambos barn (särkullbarn) ärver enligt lag din sambo. Eftersom ni har ett testamente som säger annat så gäller dock det i första hand. Detta innebär att de som kommer ärva dig är i första hand din sambo och sedan er gemensamma son. Dins sambos två barn kommer inte att ärva dig.

Arvet och dina privata pengar är din egen egendom eftersom ni är sambor och inte gifta
Eftersom ni är sambor får du göra vad du vill med de ekonomiska tillgångar du har som inte utgör samboegendom, se SamboL 3-7 §§. Som jag förstår det utgörs arvet av en summa pengar och inte lös egendom. Eftersom arvet och dina privata pengar är just din egendom och inte gemensam med din sambo så är det din son som enligt lag ska ärva din egendom.

Eftersom din sambos två barn inte kommer att ärva dig så påverkar det inte dem vad du gör med din egendom. Om du investerar dina pengar och arvet i en kapitalförsäkring så påverkar in det din sambos egendom. Därmed påverkar det inte heller sambons två barns rätt till arv.

Sammanfattningsvis är din egendom din egna och inte gemensam med din sambo. Eftersom din sambos två barn inte kommer att ärva dig så har de heller inte rätt till din egendom. Du kan därmed göra vad du vill med din egendom utan att det påverkar din sambos barns arvsrätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare