En person har brutit ett lås på en cykel vilken inte var övergiven men som hade markerats för bortforsling; egenmäktigt förfarande?

Har bostadsrättens styrelse rätt att bryta upp ett cykellås?

Dessförinnan markerat cyklar på gården med röda små rosetter,

Och de som inte tagit bort rosetten till ett visst datum,skulle cyklarna forslas bort.

Detta gällde övergivna vrak.Men min cykel var tämligen ny och jag hade bara inte tagit bort rosetten.Missat informationen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om bostadsrättsföreningens styrelse fick bryta upp låset på din cykel.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Det är inte tillåtet att bryta cykellås. Det är dock inte brottsligt att bryta upp låset på en övergiven cykel. Trodde låsklipparen på riktigt att din cykel var övergiven så var åtgärden inte brottslig.

Man får inte bryta upp cykellås

Som huvudregel är det inte tillåtet att bryta upp cykellås (8 kap. 8 § brottsbalken (BrB)).

Mer exakt finns det två otillåtna handlingar som skulle kunna vara relevant i ditt fall.

Den första otillåtna handlingen föreligger om en person tillgriper din cykel på något sätt (8 kap. 8 § BrB). Det kan t.ex. innebära att personen klipper av ditt lås och flyttar bort din cykel.

Den andra otillåtna handlingen föreligger om följande krav är uppfyllda (8 kap. 8 § BrB):

1. Din cykel tillgrips i och för sig inte, men

2. Ditt lås bryts, och

3. Du orsakas skada eller olägenhet av att ditt lås bryts.

Det ser ut som om någon av de otillåtna handlingarna föreligger i ditt fall.

Förfarandet var inte brottsligt om den som klippte upp låset trodde att din cykel var övergiven

Det är som huvudregel inte brottsligt att t.ex. klippa upp ett cykellås på en övergiven cykel.

Det skulle alltså inte vara brottsligt om den som klippte upp ditt cykellås och/eller flyttade din cykel faktiskt trodde att din cykel var övergiven. Om så var fallet eller inte beror helt och hållet på omständigheterna i just ditt fall. Din cykel kan t.ex. ha sett så ny ut att låsklipparen insåg att din cykel nog inte var övergiven, men ändå inte brydde sig om saken.

Jag kan dock tyvärr inte ge dig någon närmare bedömning av hur saken ligger till där.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med frågor kring egenmäktigt förfarande är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare