En hund ingår inte i en bodelning efter samboförhållande

Jag och min sambo tog hand om en kompis hund för flera år sen. Min sambo står som ägare nu, Ingen av oss betalade något för hunden men jag har betalat veterinärkostnader, foder och det är även jag som går ut med honom. Om vi separerar kan min sambo ta vår hund och inte låta mig träffa honom något mer?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall du och din sambo separerar är det inte nödvändigt att en bodelning sker, alltså att er gemensamma egendom delas mellan er. Bodelning ska dock ske ifall någon av er begär det.

I en bodelning i ett samboförhållande ska bara så kallad samboegendom ingå. Samboegendom utgörs av gemensamt bohag och gemensam bostad. Alltså t.ex. möbler som ni har köpt för att använda tillsammans. Sådant som ni ägde innan ni träffades ingår inte i bodelningen. Hunden verkar ju ni ju ha skaffat för att ha gemensamt, men den kan trots det inte räknas som varken bohag eller bostad. Av den anledningen kommer hunden inte ingå i en bodelning efter er eventuella separation.

Trots att du tagit hand om hunden är det din sambo som juridiskt sett är hundens ägare. Av den anledningen kan din sambo alltså ta hunden vid er separation.

Mitt råd till dig är att försöka lösa frågan om vem som får hunden redan nu så att dispyten inte uppstår vid en eventuell separation. Då är det för sent för dig att försöka få hunden. Du och din sambo kan exempelvis skriva ett avtal nu om vad som händer med hunden vid er eventuella separation.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare