En fråga om att teckna ett gemensamt avtal kring att den ena föräldern ska få ensam vård och hur man går tillväga för att åstadkomma ett sådant avtal.

Hej! Jag och min sambo har gemensam vårdnad om vår dotter, men skulle behöva ge mig ensam vårdnad pga sambons psykiska mående. Om vi förstått det rätt så går det att skriva avtal och låta den ene föräldern avsäga sig vårdnaden och ge den andra föräldern ensam vårdnad. Jag undrar då vad det behöver stå i avtalet för att Socialnämnden ska godkänna det samt om avtalet behöver bevittnas eller om det räcker att båda föräldrarna skriver under avtalet. Tacksam för (utförligt) svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring möjligheterna för dig och din sambo att teckna ett avtal som ger dig ensam vårdnad om ert barn. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Föräldrabalken (FB).

Det är möjligt för er att avtala om vårdnaden

Som du är inne på finns det en möjlighet för er som vårdnadshavare att gemensamt teckna ett juridiskt bindande avtal avseende vårdnaden om ert barn. På så vis ändras vårdnaden utan att ni behöver väcka talan om saken i domstol. Beslutet får alltså samma verkan som en dom förutsatt att avtalet är upprättat på rätt sätt. Hur ska då ett sådant avtal se ut för att anses vara upprättat på rätt sätt?

Det finns inga tydliga krav för hur utformningen av ett sådant avtal ska se ut

De krav som finns för att avtalet ska anses vara giltigt återfinns i 6:6 FB. Här framkommer det att ett sådant avtal är giltigt om det är skriftligt samt om det godkänns av socialnämnden. Kravet på skriftlighet innebär att parterna ska skriva under avtalet. Det uppställs dock inga krav på vittnen. Lagen ställer dock inte upp några tydliga, konkreta krav eller riktlinjer kring vad ett sådant avtal ska innehålla eller hur det ska utformas för att vara giltigt. Bara krav på skriftlighet och godkännande. Utformningen av avtalet är alltså upp till er vårdnadshavarna själva att bestämma. Hur ska ni då gå tillväga för att kunna tillförsäkra er att socialnämnden kommer godkänna det avtal ni upprättar?

Vänd er till familjerätten

Det ni ska göra är att vända er till familjerätten. Familjerätten är en del av socialtjänsten i er kommun. Avdelningen kan beroende på vilken kommun ni bor i ha ett annat namn än just familjerätten. Enklaste sättet för dig komma till rätt avdelningen är därför att söka dig till den på er kommuns hemsida. Där bör ett telefonnummer eller liknande framgå. Varför ska ni då vända er till familjerätten, på vilket sätt kan de hjälpa er?

På vilket sätt kan familjerätten hjälpa er

Utöver (kostnadsfria) sammarbetssamtal kan familjerätten hjälpa er med att upprätta och teckna just ett sådant juridiskt bindande avtal om ensam vårdnad som ni vill åstadkomma. Det går alltså bra att hos familjerätten få hjälp med att avtala om att den ena föräldern ska få ensam vårdnad om barnet utan att behöva väcka talan om saken i domstol. Med familjerättens hjälp, kan socialnämnden sedan godkänna beslutet och vårdnaden för ert barn blir din ensamma. Detta förutsätter att socialnämnden bedömer det som barnets bästa att du får ensam vårdnad då alla beslut som tas kring barn just behöver grundas på barnets bästa, 6:2 a FB. Till följd utav din sambos psykiska mående samt det faktum att ert barn fortfarande kommer få träffa sin andre förälder och därmed fortfarande kan ha en fin kontakt med denne föräldern, borde socialnämnden bedöma det som barnets bästa att tilldela dig ensam vårdnad. Ta hjälp av familjerätten.

Sammantaget är det alltså möjligt för er vårdnadshavare att gemensamt teckna juridiskt bindande avtal som ger dig ensam vårdnad om barnet. De krav som lagen uppställer för att ett sådant avtal ska vara giltigt är att det är skriftligt och att det godkänts av socialnämnden, 6:6 FB. Tydligare krav för hur ett sådant avtal ska se ut för att socialnämnden ska godkänna det finns inte. För att de ska kunna godkänna det krävs det dock alltid att ensam vårdnad är det som utgör barnets bästa, 6:2a FB. Att det inte finns tydliga krav för hur utformningen av avtalet ska se ut kan göra det svårt för er vårdnadshavare att veta hur ni gå till väga. Det ni ska göra är därför att vända er till familjerätten i er kommun. Familjerätten har relevant kunskap och skicklighet för att hjälpa er vidare med ert ärende.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och jag önskar er stort lycka till i framtiden!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare