En bostadsrätt säkrar en skuld, varefter den överlåts till en ägare som vägrar att ta över skulden. Fråga om hur skulden ska regleras och realisation av tredjemanspant.

Hej!

Min man har överlåtit en bostadsrätt åt sitt x. Han står dock kvar på lånet för bostadsrätten, han vill att hon ska lösa ut honom men hon vägrar. Bostadslånet har bostadsrätten som säkerhet. Hur kan han bli fri från detta med lånet och bostadsrätten? Har han nån rätt att be henne sälja eller köpa ut honom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om din man på något sätt kan bli fri från lånet för hans tidigare bostadsrätten.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Rekommendation

Undersök lånevillkoren. Eventuellt diskutera även med banken om det finns någon annan lösning på problemet.

Sammanfattning

Din man blir fri från lånet genom att betala av det eller få sitt ex att ta över det. Han har egentligen inte någon särskild rätt att tvinga henne till att ta över lånet.

Med det sagt kan bostadsrätten ändå säljas för att betala lånet, vilket kan möjligen användas för att få hans ex att förhandla om saken.

Din mans situation skulle kunna vara sådan att hans ex inte kan kräva honom på pengar för att bostadsrätten användes för att betala hans lån. Situationen kan även vara den motsatta. Jag har tyvärr inte tillräckligt med uppgifter för att ge dig ett fullständigt svar i den delen.

Hur kan din man bli fri?

Din man kan bli fri på lånet genom flera olika sätt. Inga av dem är dock särskilt enkla, eftersom det i princip rör sig om att han ska betala tillbaka lånet.

Ett alternativ är i och för sig att han och sitt ex tillsammans med banken kommer överens om att hon ska ta över lånet, men som jag förstår din fråga går inte det.

Jag skulle dock ändå rekommendera att han först undersöker låneavtalets villkor, för att se om det finns någon lösning där. Han skulle även kunna prata med banken om saken, och se om de är intresserade av att lösa problemet på något annat sätt.

Betydelsen av att bostadsrätten är säkerhet för lånet

Med det sagt utgör bostadsrätten fortfarande säkerhet för lånet. Detta innebär att banken kan få den såld för att betala din mans skuld, om han inte skulle betala. Att det är din mans ex som äger bostadsrätten spelar ingen roll i den delen, i princip.

Denna omständighet skulle din man möjligen kunna använda för att förhandla fram en lösning.

Jag kan dock inte helt säkert säga vad som skulle ske mellan din man och hans ex om banken skulle sälja bostadsrätten. Jag vet nämligen för lite om hur bostadsrätten överläts till din mans ex.

Överlåtelsen skulle kunna ha skett på så vis att man kan anse att det "följer av avtalet" att din mans ex ska ta över bostadsrätten med panträtten. Då krävs det mycket för din mans ex att t.ex. kräva skadestånd av din man för att ha förlorat bostadsrätten (41 § första stycket köplagen).

Å andra sidan skulle situationen vara den motsatta. Då skulle din mans ex kunna kräva skadestånd för bostadsrätten.

Man kan även tänka sig alternativet att din mans ex i sin tur kan kräva betalt för den del av lånet hennes bostadsrätt stod för från din man. Så brukar nämligen fallet ofta vara när någon blir tvungen att betala en annans skulder.

Jag har tyvärr inte tillräckligt med uppgifter för att ge dig ett fullständigt svar i den delen. Jag kan bara konstatera att din mans ex sannolikt sett inte vill bli av med bostadsrätten, även om hon istället skulle få ett krav på att få pengar för bostadsrättens värde från din man.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med betalning av lån och tredjemanspant är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare