En avliden far har givit bort en fastighet till ett av sina fem barn - Frågor om förskott på arv och förstärkt laglottsskydd

Hej!

Min far gick bort nyligen.

På min pappas sida finns det 5 barn. Alla är halvsyskon med varandra.

Pappa har levt länge med min styvmor. De fick en son och det är den yngsta bland barnen.

När pappa var runt 50 år fick han tre hjärtinfarkter och var mån om att styvmor inte skulle bli av med huset om pappa dog. så för att slippa det så valde han att skriva över hela huset till styvmor. detta skedde någon gång i början av 90-Talet-

För 4: år sedan dog styvmor i cancer och pappa fick ärva allt. Nu visar det sig att pappa har gett huset till Lillebror någon gång efter att lillebrors mor gick bort i cancer. Husets värde är ca 5 miljoner och det finns inga lån på huset. Lillebror har inte köpt loss huset utan fått det bara. och är skriven på honom.

Min far gick bort i fredags och allt det här som jag skriver om fick jag reda på av min lillebror i lördags. Och det var han själv som nämnde det. Och han säger att den uppgörelsen enligt hans advokat är vattentät. Och om det är någon av oss övriga syskon som försöker dra in honom i en tvist så kommer vi bara förlora i rätten.

Jag undrar om det är ok att vår arvslott förvinner med denna strategi?

Har vi övriga barn ett fall?

Ett dödsbo och dödsboförvaltare ska till nu.

Vad bör man tänka på här med tanke på huset?

Med vänlig hälsning

Ivan

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med ser jag ingenting i din fråga om något testamente. Jag utgör därför i mitt svar från att något sådant inte finns efter din far. Frågor om arv regleras i Ärvdabalken. När en av arvingarna till en avliden person har mottagit stora gåvor från den avlidne finns det främst två olika frågor som måste utredas. Den första är om gåvan ska anses utgöra ett så kallat förskott på arv. Den andra är om gåvan kränker de övriga arvingarnas laglott. Jag ska behandla frågorna i tur och ordning.

Förskott på arv

Enligt reglerna om förskott på arv så kan en gåva till en arvinge från den avlidne anses utgöra en förtida del av arvet från den avlidne (6 kap. 1 §). Konsekvenserna blir att den arvingen som mottagit gåvan ska ta en mindre del i arvet när gåvogivaren väl dör. Enligt regeln så är utgångspunkten att sådant som den avlidne givit arvingen ska ses som förskott på arv. Det föreligger alltså en presumtion för att gåvor till arvingar utgör förskott på arv. För att bryta denna presumtion krävs att den avlidne uttryckligt uttalat sig och förklarar att gåvan inte ska utgöra förskott. I vissa fall kan omständigheterna i övrigt visa att gåvan inte ska utgöra ett förskott, så som om samtliga arvingar har fått jämförbara gåvor.

Om det konstateras att en arvinge har fått ett förskott så ska den arvingens arvslott minskas i proportion till förskottet när det slutliga arvet från den avlidne delas ut (6 kap. 5 §). Skulle gåvan överstiga arvslottens storlek så har den som mottagit förskottet inte rätt till något arv alls när gåvogivaren avlider.

Den kan dock förhålla sig så att gåvan är så pass stor i förhållande till det totala storleken på arvet att detta kränker de övriga arvingarnas laglott. Jag ska förklara vad jag menar.

Det förstärkta laglottsskyddet

Varje arvinge har i avsaknad av testamente rätt till en arvslott. Storleken på denna varierar utifrån antalet arvingar. I ditt fall har din far lämnat 5 barn efter sig och var barns arvslott är då 20% av arvet. Hälften av denna arvslott utgörs av den så kallade laglotten (7 kap. 1 §). Denna laglott är okränkbar och kan alltså inte inskränkas med testamente. Arvingen har helt enkelt rätt till åtminstone hälften av sin arvslott oavsett vad.

I situationer när någon av arvingarna har mottagit en särskilt stor gåva från den avlidne kan detta förutom att utgöra förskott på arv dessutom ibland ses som en kränkning av de övriga arvingarnas laglott (7 kap. 4 §). Reglerna om detta kallas för det förstärkta laglottsskyddet och ger de övriga arvingarna en möjlighet att angripa särskilt stora gåvor från den avlidne till enskilda arvingar.

För att det förstärkta laglottsskyddet ska kunna aktualiseras krävs att den avlidne har givit bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente. Det är främst två typer av gåvor som kan anses uppfylla detta krav. Den första är gåvor som ges när gåvogivaren väntar döden inom någorlunda kort tid. Den andra är gåvor som är villkorade på ett sådant sätt att gåvogivaren i praktiken inte gör en uppoffring. Om din far fortsatte att bo i huset fram till sin död är detta något som talar för att gåvan till din lillebror är att till syftet likställa med testamente.

Om man kommer fram till att gåvan har kränkt laglotten så blir den som har mottagit gåvan skyldig att ersätta de övriga arvingarna. Storleken på ersättningen ska vara så stor att de övriga arvingarna får ut vad som motsvarar deras laglott.

Sammanfattning och hur du kan gå givare

Gåvan som din far gav till din lillebror kan alltså komma att ses som ett förskott på arv. Då ska hans arvslott nu minska i motsvarande mån. Beroende på hur mycket eran far lämnat efter sig så kan gåvan dessutom ses som en kränkning av eran laglott. Då kan ni påkalla det förstärkta laglottsskyddet för att bli kompenserade. Jag kan tyvärr inte svara på exakt hur goda chanser ni har i en process då jag inte vet de exakta omständigheterna. Jag kan däremot varmt rekommendera dig att boka tid hos någon av våra jurister här på Lawline om du vill ha vidare hjälp i den här processen. Bokning kan ske på http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare