FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/08/2017

Elfel = dolt fel trots "befintligt skick"?

Jag har sålt min bostadsrätt i "befintligt skick" och uppmaning till säljare att undersöka lägenheten. Jag har under mina 7 år inte renoverat lägenheten och det syns också att den inte är i bästa skick. Köparen har påbörjat en renovering av köket och en elektriker har då sagt att elen inte är korrekt dragen och köparen hävdar att det är ett "dolt fel". Jag undrar om inte 18§ och 19§ i Köplagen säger att, om jag inte vet om felet och inte heller borde ha vetat det (jag ska väl inte behöva riva ut köket för att kontrollera om fel finns?), så kan inte varan anses vara felaktig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag är helt med på ditt resonemang och det stämmer att du inte är skyldig för sådana fel som du inte borde ha känt till om du sålt lägenheten i befintligt skick (19 § första stycket andra punkten).

Du kan bli skyldig för felet enligt 19 § första stycket tredje punkten om köparen med tanke på lägenhetens pris och andra omständigheter rimligen kunde förvänta sig att den skulle vara fri från ett sådant fel. Elektrikern påstår att elen inte är korrekt dragen. Detta betyder dock inte att elen inte fungerat för dig. Det behöver inte heller betyda att den objektivt sätt är inkorrekt dragen. Det kan mycket väl finnas olika skolor om hur elen ska dras. Om du kan hitta någon som backar detta så är det en fördel om det blir en tvist av saken. En annan sak som kan tala till din fördel i denna fråga är om köparen bott i lägenheten en längre tid utan att upptäcka felet (31 §).

Jag kan inte bedöma din situation utan alla omständigheter och även då kan det bli en tolkningsfråga där svaret inte är självklart. Om du enligt mitt resonemang anser att du inte är betalningsskyldig, meddela då köparen om detta. Om denne skapar en tvist i tingsrätten rekommenderar jag att du söker dig till vår juristbyrå för mer hjälp att försvara dig. Mer info här. Dessa kostnader täcks normalt vis av den förlorande parten efter en rättegång.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare