Ekonomiskt stöd samboskap samt fråga om gemensam vårdnad

Hej!

Min sambo vill flytta ifrån lägenheten vi bor i. Vi har ett barn tillsammans och kommer förhoppningsvis ha delad vårdnad. Vi är ej gifta.

Jag står på hyreskontraktet då jag ej fick lägga till henne när jag bytte till mig lägenheten.

Just nu bor vi fortfarande tillsammans. Om hon flyttar och jag bor kvar, finns det något som säger att hon måste hjälpa mig med hyran tills jag också flyttat eller hur ser det ut?

En annan sak. Vi bokade en stuga över en helg med ett par bekanta under tiden vi var tillsammans. Nu efter att hon yttrat att hon vill flytta härifrån känner jag därför ingen lust att följa med. Hon vill fortfarande åka till stugan och ta med vårt barn som jag istället vill vara hemma med. Har hon rätt till att åka iväg med vårt barn över helgen utan att jag kan göra något.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Jag kommer att dela upp din fråga i två delar. Ett gällande hyran och ett gällande ert gemensamma barn.

Angående hyran

I och med att ni var i ett samboförhållande gäller det rent generellt att det lagstadgade skyddet är svagare än om ni hade varit i ett äktenskap. För gifta par finns det en lagstadgad skyldighet att sörja för varandra, men sambor har inte samma skyldighet.

Första frågan att ta ställning till är ifall ni fortfarande anses vara sambor i lagens mening eller inte, trots att ert förhållande har upphört. Denna problematik uppstår då ni ännu bor ihop.

Den lag som reglerar ett samboförhållande är sambolagen (SamboL). Med sambor avses två personer som bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1§ 1 st SamboL) och lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag(1 § 3 st SamboL). Ett samboförhållande anses upphört, för ditt fall relevant, när man flyttar isär. I annat fall tar lagen inte hänsyn till om ni skulle göra slut men ändå bo tillsammans, utan det blir då en bevisfråga. Presumtionen är att ifall ni är folkbokförda på samma adress antar man att ni är sambor. Men om det inte råder en tvekan om att ert förhållande har upphört, borde det inte uppstå några problem.

När hon flyttar ut, säger lagen att ert samboförhållande definitivt anses upphört.

Hyresrätten anses vara samboegendom då ni har förvärvat hyreskontraktet för gemensamt bruk. Hur ett hyreskontrakt ekonomiska värde beräknas kan jag dock inte svara på, och vid en bodelning kan jag inte på rak arm besvara om hyreskontraktet kan medföra en ekonomisk kompensation. Funktionen med hyresrätt som samboegendom visar sig främst då ena sambon vill ta över kontraktet efter ett uppbrott (22§ SamboL).

Däremot finner jag ingenting som talar för att din sambo skulle behöva betala en del av hyran, främst då sambor till att börja med inte har någon underhållsskyldighet och det finns inte heller någon sådan när samboförhållandet upphör.

Detta medför att det inte finns något krav om att din före detta sambo ska behöva betala halva hyran, såvida ni inte har avtalat något annat sinsemellan. Min rekommendation är att, om det är så att det är en ekonomisk fråga, att ansöka om bostadsbidrag.

Ert gemensamma barn

Vårdnaden om ett barn kan antingen vara ensamt eller gemensamt. Frågan om vårdnad berörs i Föräldrabalken (FB). Din fråga tyder på att ni har en gemensam vårdnad för tillfället. Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap 11§ FB), och detta gäller för föräldrarna gemensamt om barnet står under er gemensamma vårdnad (6 kap 13§ FB). Min slutsats blir att så länge er vårdnad är gemensam, finns det inget lagstöd i att vägra barnets resa med sin mor om det inte är så att barnet sätts i en risk. Min rekommendation här är att ni försöker komma fram till en lösning som passar er båda.

Jag hoppas du fick ett svar på din fråga!

Vänlig

Azalea SafaeiRådgivare