FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/05/2018

Egendomsförhållandena vid bodelningen

Hej Jag har lämnat in en skilsmässoansökan, jag vet att när den är registrerad så får man inte sälja något utan motpartens medgivande. Men jag sålde min motorcykel innan. Skilsmässoansökan blev registrerad. Har motparten rätt till halva?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett äktenskap upplöses ska bodelning ske (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Med bodelning menas som huvudregel att makarnas nettotillgångar ska delas lika (11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det som är aktuellt för att svara på din fråga är dels vid vilken tidpunkt man ska se till egendomsförhållandena, dels vad som ska ingå i bodelningen.

Tidpunkt för egendomsförhållanden

Man ska ta hänsyn till egendomsförhållandena vid tidpunkten för äktenskapsskillnadens väckande (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). Det innebär att man ska se till den dag då du lämnade in skilsmässoansökan.

Det som ska ingå i bodelningen

I bodelningen ska all giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Giftorättsgods definieras negativt som allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Enskild egendom är sådant som genom äktenskapsförord eller vid arv, testamente eller gåva har villkorats som enskild egendom (7 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Försäljningspengarnas del i bodelningen

I ditt fall så var motorcykeln såld när du lämnade in skilsmässoansökan. Det innebär att den som sak inte kan vara med i bodelningen. Pengarna som du fick vid försäljningen ska dock vara med i bodelningen och lite förenklat delas lika mellan er såvida de inte är enskild egendom.

Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare