Egendom utomlands äktenskapsskillnad

Vi har gift oss, är båda svenska medborgare, och bor i Sverige. Vi vill att alla våra tillgångar ska vara giftorättsgods.

Jag äger en lägenhet i Frankrike, dessutom är jag både svensk och fransk medborgare. Vi vill att även denna lägenheten ska ingå i giftorättsgods.

Hur kan vi säkerställa att det lagligt blir rätt, så att även lägenheten i Frankrike ingår som giftorättsgods enligt svensk lag,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då ett äktenskap upplöses, tillexempel genom äktenskapsskillnad, ska makarnas egendom fördelas lika mellan dem genom bodelning vilket framgår av 9 kap. 1 § ÄktB. Den egendom som ska ingå i bodelningen mellan makarna är makarnas giftorättsgods, 10 kap. 1 § ÄktB. Utgångspunkten är att all giftorättsgods som makarna äger ska ingå i bodelningen oavsett var egendomen är belägen. Således kommer även lägenheten i Frankrike att utgöra giftorättsgods så länge den inte är gjord till enskild egendom i enlighet med reglerna i 7 kap 2§ ÄktB.

Äktenskapsbalken hittar du här.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare