Egendom förvärvad under betänketid vid skilsmässa

Bodelning- skilsmässa

Efter att papperen är påskrivna och inlämnade och betänketiden pågår- räknas det man köper eller investerar i in i ngt gemensamt kapital som ska i delas?!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap och skilsmässa hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

När ett äktenskap upplöses, tex genom skilsmässa, ska makarnas egendom fördelas genom bodelning, 9 kap. 1 § ÄktB. Bodelningen sker normalt efter det att äktenskapet har upplösts, dvs efter det att betänketiden har löpt ut och tingsrätten har meddelat en dom på äktenskapsskillnad. Det är dock möjligt att genomföra bodelningen under tiden som skilsmässan pågår, dvs under betänketiden. Detta förutsätter att någon av makarna begär det, 9 kap. 4 § ÄktB.

Bodelningen ska göras med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena (tillgångar och skulder) var den dag då talan om skilsmässa väcktes, 9 kap. 2 § ÄktB. Denna dag är då ansökan kom in till rätten. Detta kallas för den kritiska tidpunkten och den bestämmer vad som ska ingå i bodelningen. De tillgångar och skulder som tillkommer efter den kritiska tidpunkten (då ansökan kom in till rätten) ska inte ingå i bodelningen.

Det kan även nämnas att makarna har en redovisningsplikt för sin egendom från den kritiska tidpunkten fram tills bodelning sker. Redovisningsplikten innebär att makarna ska ta hand om egendomen på ett omsorgsfullt sätt och redovisa hur egendomen förvaltas (exempelvis genom försäljning). Makarna ska även upplysa varandra om uppgifter om egendomen som kan vara av betydelse, 9 kap. 3 § ÄktB.

Sammanfattningsvis så räknas inte det ni köper efter den kritiska tidpunkten (ansökan kommer in till rätten) in i det som ska delas vid bodelningen.

Jag hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Ellen JohanssonRådgivare