Efterlevande makes förfoganderätt

Hej.

Min pappa har dött förra året och vi är inne i arvsskiftesprocessen och jag undrar vad som gäller där min pappa och min styvmor haft gemensamma konton på banken. Hon har sedan pappa dog använt kontot till att betala räkningar, både sådana som hör till huset som de ägde 50/50, till sin egna bil som hon äger 100% och övriga kostnader.

Kan hon använda kontot till vilka utgifter hon vill, utan att delge/rådfråga oss övriga dödsboägare?

Vilken summa ska användas från detta kontot när arvsskiftet ska genomföras? Är det summan då pappa dog eller summan då arvskiftet görs?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med utgår jag från att din far och styvmor var gifta eftersom du skriver "arvsskifte", då sambos inte ärver av varandra.

Äktenskap

Var de gifta tillfaller all kvarlåtenskap efter din far din styvmor och eftersom du endast är hans bröstarvinge har du rätt att antingen ta ut ditt arv efter din far direkt eller vänta tills din styvmor avlider, (3 kap 1 § ärvdabalken). Väljer du att ta ut ditt arv vid det senare tillfället innehar din styvmor din andel med fri förfoganderätt vilket innebär att hon kan disponera över den andelen som hon vill.

En efterlevande makes rätt att disponera över den först avlidne makens kvarlåtenskap är stark och medlen kan användas till i princip vad efterlevande make önskar. Hon får däremot inte testamentera bort den andel som tillfaller dig och andra eventuella bröstarvingar till din far om du väljer att ta ut ditt arv senare, ( 3 kap 2 § ärvdabalken). Hon kan alltså använda de gemensamma kontona på banken till vilka utgifter hon vill.

Bodelning i äktenskap

Vid arvskiftet upprättas oftast en bodelning vilken utgår från den kritiska tidpunkten, dvs. egendomsförhållandena dagen då din pappa dog, (9 kap 2 § äktenskapsbalken). Om du däremot väljer att ta ut ditt arv när din styvmor avlider utgår man från den bodelning som görs vid hennes död, (3 kap 9 § ärvdabalken). Efterlevande make har rätt att begära att vardera make erhåller sitt giftorättsgods som sin giftorättsandel, dvs. ingen hälftendelning av makarnas giftorättsgods ska göras vid bodelning, (12 kap 2 § äktenskapsbalken). Eftersom kontot på banken var gemensamt ägt blir hon dock skyldig att ersätta arvingar efter din far med motsvarande belopp om hon väljer att behålla kontot som sin giftorättsandel.

Samboförhållande

Skulle din far och styvmor istället vara sambos tillfaller all kvarlåtenskap efter din far dig, (2 kap 1 § ärvdabalken). Eftersom kontot är gemensamt är utgångspunkten att summan på kontot ska hälftendelas med det värdet som fanns dagen då din far dog, (8 § sambolagen). Fram till att bodelning görs är din styvmor skyldig att redovisa samboegendom som haft hand om men som tillhörde din far, dvs. hälften av medlen på bankkontot, (11 § sambolagen).

Sammanfattning

Om din far och styvmor var gifta har hon rätt att förfoga över kontot och använda pengarna till vilka utgifter hon vill men som särkullbarn har du rätt att ta ut ditt arv efter din far direkt eller när din styvmor dör. Vid bodelning utgår man från egendomsförhållandena dagen då din far dog.

Om de istället var sambo sker bodelning också utifrån egendomsförhållandena dagen då din far dog. I detta fall föreligger däremot ingen rätt att fritt förfoga över det gemensamma kontot eftersom det är gemensam ägt och ska hälftendelas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Isabella ArsovRådgivare