Efterlevande makes arvsrätt och rätten till efterarv

Gällande arv.

Min mamma och pappa var gifta när min pappa gick bort. Min mamma ärvde då hela pappa.

Nu har min och mina halvsyskons gemensamma mamma gått bort. Inget testamente finns. Hur ärver vi vår mamma?

Ärver jag min pappa i efterhand i och med mammas bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

Vem har rätt till arv?
I ÄB 2 kap 1§ anges att bröstarvingar ärver efter den avlidne. Med bröstarvingar menas den avlidnas barn, barnbarn och släktingar i rakt nedåtstigande led. Detta innebär alltså att du har rätt att ärva efter din pappa.

Efterlevande makes arvsrätt och rätten till efterarv
När en gift person dör är huvudregeln att den efterlevande maken ärver den avlidnes kvarlåtenskap med försteg, vilket innebär att barnet får vänta på sitt arv tills den andra maken avlidit, ÄB 3 kap 1§ och . Detta innebär alltså, precis som du skrivit i din fråga, att din mamma ärvde din pappas kvarlåtenskap med försteg och att du tilldelas ditt arv efter din pappa först nu när din mamma avlidit. För att avgöra hur mycket du har rätt att ärva från din pappa måste man beräkna storleken av efterarvet. Efterarvet beräknas genom att räkna ut hur stor del din pappas kvarlåtenskap var i förhållande till din mammas egendom den dag då din pappa dog.

Detta kan förtydligas med ett exempel.

* Din pappas kvarlåtenskap: 100 000
* Din mammas egendom vid din pappas död: 200 000
* Din pappas kvarlåtenskap + din mammas egendom vid din pappas död = 300 000 kr
* Hur stor del av din pappas kvarlåtenskap var i förhållande till din mammas egendom den dag din pappa dog: 100 000/300 000 = 1/3

Enligt detta exempel skulle efterarvet från din pappa alltså vara 1/3 av din mammas kvarlåtenskap.

Hur fördelas arvet efter din mamma?
Efter att kvarlåtenskapen från din pappa har tilldelats till dig fördelas arvet från din mamma. Eftersom du anger att du har syskon på din mammas sida så kommer hennes kvarlåtenskap fördelas lika mellan dig och syskonen, ÄB 2 kap 1§.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare