Efterarvingar har inte delgivits testamente

Hej Vad gäller om ett gemensamt testamente ej delgivits efterarvingar när ena make avlidit

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om du undrar vad som sker ifall ett såkallat inbördes testamente inte delgivits efterarvingar. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå ifrån ärvdabalken (ÄB).

Allmänt om inbördes testamente:

Ett sådant testamente innebär att det har upprättats ett gemensamt testamente av två eller fler enskilda med ett förordnande. Detta är vanligt mellan exempelvis sambos eftersom man då inte inkluderas i den legala arvsordningen. Det innebär att parterna får en arvsrätt till varandras egendom som är ömsesidig. Arvet utges då med fri förfoganderätt vilket innebär att man får förbruka kapital, avyttra sig och även ge bort egendom utan redovisningsplikt. Däremot får man ej genom testamente eller förmånstagarförordnande förordna över den kvotdel som innehas med fri förfoganderätt.

Delgivande av testamente:

Arvingar ska enligt 14 kapitel. 4 § ÄB delges testamentet genom exempelvis en kopia, detta gäller även efterarvingar. Enligt 14 kapitel. 5 § ÄB så kan arvinge väcka klander på testamentet inom sex månader från delgivningen, denna rätt gäller personligen för alla arvingar som ska delges. Om klandertalan ej väcks inom sex månader blir testamentet giltigt. För att klanderfristen ska börja löpa krävs att arvingarna fått del av testamentet just i det syftet. Testamentet vinner laga kraft (alltså blir giltigt) när det delges alla som skulle ärvt den avlidne om detta testamente ej funnits.

Slutsats:

Om efterarvingar ej fått en delgivning av testamentet blir svaret på frågan helt enkelt att testamentet ej kan vinna laga kraft vilket innebär att det hittils inte är giltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare