Efterarv utan testamente samt allmänt om bodelning vid sambos bortgång

Min mamma gick bort för en tid sedan. Hon var tidigare sambo. Sambon avled 2000. De hade inga gemensamma barn. Han hade 3 barn sedan tidigare och mamma 2. De hade ett gemensamt testamente där det stod att den överlevande ärvde all den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, med undantag för bröstarvinges laglott. Efter bådas död skulle kvarlåtenskapen fördelas enligt lag. I sambons bouppteckning står det att ingen bodelning har begärts. Vad innebär det i detta i praktiken? De sammanbodde i en bostadsrätt som mamma hade köpt något år innan de blev sambor. Inget värde på den var upptagen i sambons bouppteckning. Jag tror att de båda ansåg att lgh var mammas, men vad de ansåg är väl inte detsamma som lagen kan jag tro. Dilemmat är att i sambons (som avled 2000) bouppteckning inte finns någon notering om min mammas tillgångar vid hans frånfälle. Det finns heller inga gamla bankpapper sparade. Bara för de senaste 2 åren. De enda siffror vi har att gå på för att göra arvskiftet är det som fanns i boet på mammas dödsdag. Banken kan heller inte få fram siffrorna. Nu har vi en liten tvist med sambons barn som ska ha sitt efterarv, och hävdar att man inte får använda de siffrorna. Vi har ju bara de siffrorna att tillgå. De hävdar också att de skulle ha fått ut halva värdet av bostadsrätten när deras pappa avled. Testamentet och det tidigare arvskiftet har ju vunnit laga kraft för över 20 år sedan. Hur gör man för att räkna ut en så rättvis kvot som möjligt på efterarvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att Sambons barn menar att lägenheten är samboegendom som ska ingå i deras efterarv.

För att besvara din fråga tänker jag översiktligt redogöra för vad som utgör samboegendom och hur sambos egendomsförhållande regleras i lag. Slutligen en kort redogörelse hur detta påverkar skiftet av boet idag.

Din fråga regleras i Sambolag (sambol) och ärvdabalk (ÄB).

Vad sker vid sambos frånfälle?

Sambos har inte samma strukturerade egendomsförhållande som gifta par. Inledningsvis kan sägas att när ett samboförhållande upphör, exempelvis genom dödsfall (jfr 2 § sambol) sker ingen automatisk bodelning utan denna måste begäras av efterlevande sambo (18 och 8 § samboL). En sådan framställa ska göras senast när bouppteckning förrättas (8 § 2 st SamboL).

Att en sådan framställa inte gjorts (såsom framgår av er dokumentation) innebär att ingen fördelning av eventuell samboegendom gjordes men däremot så ärvde istället kvarlevande egendomen genom testamente. Så i praktiken fick efterlevande sambo del av det som denne eventuellt skulle fått genom en bodelning enl. sambolagen.

Utgör lägenheten samboegendom eller är det samägd?

Samboegendom är gemensam bostad och bohag (3 § samboL). Den gemensamma bostaden är sådan bostadsrätt som har förvärvats i syfte av att utgöra sambornas gemensamma bostad (5 § 3 punkten sambol). Du nämner att lägenheten förvärvades av din mor några år innan hon blev sambo. Således har lägenheten inte förvärvats i ändamålet av att utgöra sambornas gemensamma och är därmed inte samboegendom. Barnen kan inte grunda sin efterarvsrätt i bostadsrätten på grunden att denne är samboegendom.

I och med att din mor ärvde deras far så har ingen äganderätt vad gäller lägenheten gått över. Lägenheten är köpt av er mor och ägs till hundra procent av er mor, ingen efterarvsrätt gäller för värdet på lägenheten.

Hur räknar ni ut kvoten?

Med anledning av att ni inte känner till egendomsförhållande och hur mycket er mor ärvde blir det centralt att förvissa sig om vilken egendom som ska ingå i beräkningen. som sagt är min bedömning att lägenheten inte ska ingå. Kvoten får i detta fall fastställas genom överenskommelse då det är omöjligt utifrån informationen du tar upp i frågan att beräkna en kvot utefter hur egendomsförhållandena såg ut vid sambons frånfälle. Skulle det vid ett senare skede dyka upp information som klarlägger förhållandena vid sambons frånfälle får en tilläggsbouppteckning göras (20 kap. 10 § ÄB).

Det finns inget lagstöd för arvingarna till fadern att få ut något efterarv. Det är endast bröstarvingar till makar och personer upptagna i testamente som har rätt till efterarv. I ert fall var de inte gifta och från vad jag förstår av testamentet står det att kvarlåtenskapen ska “fördelas enligt lag” vilket rent krasst betyder att arvet efter den efterlevande kommer utgå till dennes bröstarvingar utan efterarvsrätt för kvarlevande barn till sambon (på grund av att det saknas lagstöd och testamente för dessa att kräva efterarv).

Slutsats

Det finns inget krav på bouppteckning vid sambos frånfälle. Detta måste isåfall påkallas av den efterlevande sambon. Efterarvingarna har inte rätt till hälften av bostadsrätten då denne inte utgör samboegendom. Efterarvingarna har inte något lagstöd för att kräva efterarv. Förutsatt att det inte framgår i testamentet att de ska ha efterarvsrätt i boet kan de inte heller åberopa testamentet för deras krav. Vid händelse av att ni önskar fördela ett eventuell efterarv får ni räkna Efterarvskvoten utefter överenskommelse, det finns inga legal krav på hur ni beräknar denna. Det ni ska ta i beaktning är att rätt egendom tas med i beräkningen av den summa som efterarvingarna eventuellt har rätt att erhålla egendom ur.

Om du önskar få en uttömmande utredning av ditt ärende är du välkommen att kontakta mig på andreblomquist@lawline.se och boka en tid med en av våra jurister.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare