Efterarv och fri föroganderätt

Gift par utan barn. Först avliden har 2 halvsyskon. Den andra efterlevande maken har helsyskon. Efterlevande maken har i dag disposition till hela kvarlåtenskapen. Vad händer när den andra maken avlider? Vilka syskon ärver och hur är fördelningen? Kan den efterlevande maken testamentera hela eller enbart del av gemensamma tillgångar efter första makens bortgång? Kan någon del ges som gåva? Det finns barn till båda makarnas syskon. Båda makarnas föräldrar avlidna.

Lawline svarar

Hej!

Makar ärver varandra med fri förfoganderätt. Det innebär att först avlidne makens arvingar har rätt till efterarv den dag som efterlevande maken går bort. Rätten till efterarv är en andelsrätt i efterlevande makens bo och är inte bunden till specifik egendom som efterlevande maken ärvde. Om makarna endast haft giftorättsgods så är andelen 50 %, 3:2 ÄB. Om någon av eller båda makarna hade enskild egendom, t.ex. på grund av äktenskapsförord eller gåva/arv med villkor om enskild egendom, blir dock andelarna annorlunda. Den make som innehade mest enskild egendom kommer ha störst andel, innebärande att hens arvingar får större del av arvet den dag då efterlevande make går bort.

När efterlevande make går bort ska alltså arvet fördelas mellan dels först avlidne makens arvingar och dels efterlevande makens egna arvingar. Om först avlidne makens halvsyskon lever vid efterlevande makens bortgång blir det dessa som ärver först avlidne makens andel i boet. Om någon eller båda skulle gått bort innan dess träder deras barn, dvs halvsyskonbarnen, in i deras ställe. Efterlevande makens andel av boet tillfaller dennes syskon eller, om dessa skulle gått bort, syskonbarn.

Den del som innehas med fri förfoganderätt, vilken ska tillfalla först avlidne makens arvingar, får den efterlevande maken inte testamentera över, 3:2 ÄB. Efterlevande make kan således bara testamentera över sin egen andel av arvet. Oavsett om efterlevande make upprättar testamente kommer alltså först avlidne makens halvsyskon eller halvsyskonbarn ha rätt till arv, däremot kan efterlevande make genom testamente göra sina egna syskon eller syskonbarn arvslösa.

Efterarvingarna skydda mot gåvor under efterlevande makens livstid genom 3:3 ÄB. Om efterlevande make utan tillbörlig hänsyn till efterarvingarna orsakat väsentlig minskning av boet under sin livstid så har efterarvingarna rätt till vederlag. I första hand tas vederlaget ur efterlevande makens arvingars andel, vilket kan innebära att efterarvingarna tar större del av eller hela arvet. Om den egendom som finns kvar inte räcker för att kompensera efterarvingarna kan de istället rikta krav mot gåvotagaren, vilket dock måste ske senast fem år efter gåvan.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare