Efterarv och förskott

Hej Min Mor avled tidigare i år och hade under de senaste 3-4 åren delat ut större delen av sina tillgångar till barn och barnbarn . Vid Mors död visar det sig att hon har ett testamente där " Hon erhåller hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt " efter sin tidigare avlidna sambo . Hon har efter ktr med jurist uppfattat det så att det stod henne fritt att göra vad hon ville med tillgångarna , utom att testamentera bort dem . Sambon har 2 barnbarn . Nu finns det ca 100.000kr kvar i hennes dödsbo . Skall det som är kvar delas med dem eller skall alla som fått något lämna tillbaka det ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I stort sett uppfattade din mor situationen rätt; nästan vad som helst kan den efterlevande göra med egendomen. Detta innebär dock inte att inte andra kan påverkas när det är dags för arvskifte. Eftersom din mor har gett bort det mesta av sin egendom, gäller förmodligen vad som sägs i Ärvdabalkens 3 kap. 3 §:

"Har efterlevande maken genom gåva eller annan därmed jämförlig handling, utan tillbörlig hänsyn till den först avlidnes arvingar, orsakat väsentlig minskning av sin egendom, skall av den lott, som vid efterlevande makens död tillkommer hans arvingar, vederlag utgå till arvingarna efter den först avlidne för vad av minskningen belöper å deras andel i boet."

Sambons barnbarns andel skall alltså räknas ut som om gåvorna aldrig hade getts. Troligen räcker inte de kvarvarande 100000 kr för att kompensera dem om din mor har gett bort mycket egendom. Då gäller även följande:

"Kan vederlag ej utgå, skall gåvan eller dess värde återbäras, såframt den som mottog gåvan insåg eller bort inse, att den lände arvingarna efter den först avlidne till förfång. Talan härom må dock ej väckas, sedan fem år förflutit från det gåvan mottogs."

De gåvor du nämner har ju överlämnats för mindre än fem år sedan. I sådana fall måste de som har fått gåvor lämna tillbaka tillräckligt för att sambons barnbarn skall kunna få ut sin andel, men självklart behöver man aldrig lämna tillbaka mer än man faktiskt har fått. Det är också så att den kan vara svårt att avgöra vad som är en "väsentlig minskning", men många små gåvor måste kunna räknas in här.

Det bästa för arvingarna på din mors sida är sannolikt att ni kan komma överens med sambons barnbarn på ett eller annat sätt, i värsta fall genom att de får dela på kvarvarande egendom.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare