Efterarv och andelsberäkning

Hej! Det upprättades ingen bouppteckning när min fasters äkta make gick bort. Nu har min faster också avlidit och bouppteckning för de båda ska göras. Låt oss säga att Makens arvingar (syskonbarn osv) är berättigade till 100.000kr som enligt makens bouppteckning fastern har haft fri förfoganderätt över. Har min faster (närmare bestämt hennes arvingar) när hon nu gått bort rätt till hälften av det beloppet?

Lawline svarar

Hej!

Hela den andel som din faster innehaft med fri förfoganderätt går i arv till makens arvingar, de så kallade efterarvingarna. Rätten till efterarv gäller dock en andel (oftast hälften, om det inte funnits äktenskapsförord eller av annan anledning enskild egendom mellan makarna) inte ett specifikt belopp, 3:2 ärvdabalken. Från makens bouppteckning ska det gå att räkna ut den ideella andel som efterarvingarna har rätt till. Om de 100 000 kronorna t.ex. motsvarade 50 % av makens totala egendom, och fastern nu har totalt 300 000 kronor så har efterarvingarna rätt till 150 000 kronor i efterarv.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare