Efterarv för särkullbarn

Vi är 4 syskon som har samma mor, men 2 av oss har en far och två av oss en annan far. För några år sedan dog vår gemensamma mor, men mina halvsyskon tog då inte ut sitt arv utan lät min far sitta kvar i orubbat bo. Nu har också min far dött och vi undrar hur vi ska göra arvskiftet. Ska mina halvsyskon ha 1/4 var av min mors tillgångar när hon dog, och mitt helsyskon och jag 1/4 del var av min mors tillgångar + 1/2 av det som finns kvar av arvet efter det? Eller delar vi på hela den summa som fanns i boet när min far dog. Mina halvsyskon borde väl då få 1/8 var och jag och mitt helsyskon 3/8 var?

Lawline svarar

Hej,

Dina halvsyskon har enligt 3 kap. 2 och 9 §§ ärvdabalken rätt till 1/4 var av er mors tillgångar vid hennes bortgång. Om din fars tillgångar har ökat eller minskat sedan dess har dina syskon även rätt till en fjärdedel av förändringen av din fars tillgångar. Detta innebär att dina halvsyskons arvslott både kan bli större eller mindre än vid er mors bortgång.

Om din fars tillgångar har ökat sedan er mors bortgång genom ett arv, en gåva eller genom att din far har förvärvsarbetat kommer denna tillgångsökning inte läggas till dina halvsyskons arv, utan endast öka din och ditt helsyskons arvslott.

Med vänlig hälsning,

Axel BonningRådgivare