Effekter av förskott på arv

Hej,

vår far har gått bort och det verkar saknas testamente. Vi är tre syskon och vår mor/hustru till pappa är i livet.

Hur skriver man bäst följande i bouppteckningen:

Det finns ett lånekvitto där vår mor lånar ut en viss summa pengar till vår bror och hans hustru, 50% vardera. Deras nyinköpta lägenhet är satt som pant.

Räknas detta som förskott på arv eller finns det någon särskild anledning till att man satt detta som lån och inte som gåva? Kan det vara så att det räknas som lån då vi är efterlevnads arvingar först i steg två då vår mor går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

För att något ska vara förskott på arv måste det vara en gåva (6 kap 1 § ÄB). Eftersom det rör sig om ett lån kan det inte utgöra förskott på arv. Lånen är en tillgång som er mor har. De ska räknas likt alla hennes andra tillgångar i bodelningen som ska göra nu efter er fars bortgång.

Eftersom de satt huset som pant för lånet tyder det på att det är meningen att de ska kunna betala tillbaka lånet. En anledning till att välja lån framför gåva (framförallt förskott på arv) är att gåvans värde när den ges ska dras av från arvet vilket kan resultera i stora skillnader på hur mycket arvingarna totalt får om det går en längre tid mellan händelserna och det är inflation under den tiden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare