Dygnsvila vid arbete inom vården

Hej,

Jag arbetar inom vården och slutar mina arbetspass kl. 22:00 på kvällen. Därefter börjar jag nästa arbetspass kl. 07:00 på morgonen. Jag är inte hemma förrän kl. 22:30 och innan man kommit i säng är kl. 23:30 - det blir inte många timmars sömn. Är detta okej enligt lag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligt om det föranleds av ett särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren och under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet (13 § arbetstidslagen). Arbetstidslagen är semidispositiv vilket innebär att man i det kollektivavtal som din anställning regleras av kan bestämma att andra regler ska gälla än vad som står i lagen. Gå igenom eventuellt kollektivavtal för din arbetsplats för att se vilka regler som gäller för dygnsvila. Om din arbetsplats saknar kollektivavtal så är det arbetstidslagen som gäller.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare