FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/04/2014

Dubbelbestraffning.

Hej. Dubbelbestraffning ja det har vi. Jag körde onykter år 2004 och blev stoppad. Mitt straff blev indraget körkort i 1 år, 5000 kr i böter och 1 månadsfängelse. Jag fick tillbaka körkortet 2005 och gick och tog lever prover. Så jag hade fotboja å var hos kyrkan i Perstorp. Sedan börjar allt tar mina prover å betalar pengar efter pengar. Min första läkare skriver klart å tydlig finns inga tecken på abstinens. Men varje gång jag skulle skicka in mina svar till länsstyrelsen så var min läkare på semester eller så var läkarstationen stäng. Fick hela tiden ringa å be om anstånd. Läkaren slutade å sedan nya hela tiden. 2010 ta transportstyrelsen över å då slår blixten ner från en klarblå himmel. Jag pratar med dom å förklarar problemen med läkarstationen. Dom kallar inte för provtagning glömmer lämna över till annan läkarstation när dom stänger 1 månad för semester. Jag blir anklagad av läkare att vägrat ta prover har varit på varje provtagning. Damen som tar betalt sa att det kostar 300kr för intyget. Jag åker dit med 300kr då säger hon nej inte 300 utan 600kr. Då jag har min kompis i telefonen som vanlig när jag ska dit. Hon kan sätta in pengar på konto till dom, nej går inte vi har inget konto. Låt mig gå in till läkaren så kommer hon med pengarna NEJ det går inte.NU har läkaren en ny patient. Jag har sjukpension å varje gång det var att betala så var det 2 dagar kvar till pension så fick alltid låna av min kompis. Blir då anklagad av en läkare som inte känner mig, att kan man inte betala 600kr så förstår man hur det ligger till. Pratar med transportstyrelsen förklarar varför jag inte kommit in med prover dom har inte kallat mig. dom säger till mig att gå upp å ta ett prov. Å det gör jag men dom sa till mig du kan inte bara komma hit å tro att du får ta ett prov. Jag kontaktar transportstyrelsen å förklarar hur det är. Då blev svaret jag funderar på att dra in ditt körkort. Får en delgivning skriver på å skickar in. En vän till mig vill att jag ska köra för honom, jag säger vet inte om jag har körkort. Han ringer år 2011 dom säger att jag har körkort. Så jag kör naturligtvis å var säker på att transportstyrelsen insåg att mitt straff borde vara avklarat. Men säg den glädjen som varar år 2013 blir jag stoppad av polisen. Jag visar mitt körkort dom säger det är indraget. Så nu blev det grov olovlig körning. Var på rättegång i Helsingborg blev dömd till grovolovlig körning å 5500kr i böter. Då stannade mitt liv helt så suttit sen januari 2013 å inte orkat ta tag i problemet. Nu har jag kontaktat transportstyrelsen dom har inte gjort något fel (drar in körkortet igen efter 5 år har inte gjort något olaglig under dessa år). Betala in 1670 kr så ska vi titta på ditt ärende. Med min ekonomi så börjar detta ta all kraft från mig. Jag har allt som allt blivit straffad 7 ggr å mitt straff har nu varat i 10 ÅR. Hur många ggr och år ska mitt straff var? Kan jag på något sätt få någon upprättelse? Känner att mitt straff är alldeles för långt och hårt. Kan jag kräva skadestånd för allt lidande? Ursäkta ett rörigt brev hoppas ni kan ge mig något råd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Utifrån de omständigheter du beskriver så föreligger det inte dubbelbestraffning. Det är viktigt, om än svårt, att skilja på vad man själv kan uppleva såsom dubbelbestraffning och vad som i lagens mening avses med förbudet mot dubbelbestraffning. Utifrån de omständigheter du beskriver verkar det som att ett antal tillfälliga och oturliga händelser har lett till att du har fått genomlida ytterligare straff. Detta medför inte att det rör sig om dubbelbestraffning.

Jag hänvisar dig vidare till ett utförligt svar rörande dubbelbestraffning så att du kan skapa dig en bättre bild av vad som i juridisk mening menas med begreppet. http://lawline.se/answers/raknas-boter-och-indraget-korkort-som-dubbelbestraffning

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare