Dröjsmål med utbetalning av lönen

Hej, det är så att min lön är sen igen denna månad. Vi får ej tag på vår chef och jag vet inte vad jag ska göra längre, vi har fått bekräftat att denna person även har begått skattebrott. Jag är helt rådlös vad jag mer kan göra.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Generellt om löneutbetalning

Det finns ingen lag som reglerar när lönen ska utbetalas, oftast regleras det t i kollektivavtalet. Om det inte finns någon reglering i kollektivavtalet eller i det personliga avtalet får man söka ledning i vad som är vanligt för företaget eller branschen.

Arbetsgivarens dröjsmål med utbetalning av lönen

Lönen anses ofta som den grundläggande förutsättningen i ett anställningsförhållande, arbetstagaren ger sitt arbete i utbyte mot att arbetsgivaren betalar arbetstagaren. I de fall arbetsgivaren inte betalar ut lönen i tid så kan hen råka ut för olika påföljder.

Om det finns ett kollektivavtal som reglerar tidpunkten för utbetalning kan arbetsgivaren behöva betala allmänt skadestånd för brott mot kollektivavtalet (54 och 55 § MBL). Fackföreningar får även utföra en så kallad indrivningsblockad (41 § tredje stycket MBL). Det är stridsåtgärder som är till för att få arbetsgivaren att betala ut en lön.

En arbetstagare kan vid utebliven lön välja ett inte utföra arbetet, utan att anställningen anses var avslutad. Dröjsmål med att betala ut lön borde även anses vara av sådant slag att en arbetstagare får häva (frånträda) anställningen (4 § tredje stycket LAS).

Vad du kan göra.

Enligt mig är det i första hand bäst att försöka tala med arbetsgivaren. Men som jag förstår är det här ett återkommande problem och du får inte tag på din chef, och i lägen som dessa är ett fackförbund bra. Om du är medlem i ett fack rekommenderar jag dig att ta kontakt med dem. De kan hjälpa dig med att driva in lönen och kan även ha olika försäkringar för fall som dessa. Om du inte är medlem i ett fack så pröva att ta kontakt med branschfacket (det fack som står för ditt kollektivavtal eller ett av de större fackförbunden för ditt yrke) och förklara din situation. I min erfarenhet så är många fackförbund villiga att hjälpa personer som inte är medlemmar, men var inte inställd på det.

Om du inte kan får hjälp av ett fackförbund behöver du själv driva in din lön. Myndigheten som ansvarar för sådant är Kronofogden. Tala med dem för att få mer exakta råd om hur det går till.

Vad gäller skattebrottet är det en separat fråga. Det kan du göra är att anmäla saken, men det i sig hjälper dig inte att få din lön utbetalad.

Joel ÅkerlindRådgivare