Driva in obetald deposition

Hej!

Jo, jag har bott i ett studentrum hos en studentförening i Lund. Vid tillträdet till bostaden så betalade jag 2000 kr i depositionsavgift. Jag flyttade ut den 15 september men avtalet gällde fram till och med den sista september. Jag har mailat om depositionen och fick svaret att den skulle bli återbetald i oktober.

Nu är vi som sagt i november och depositionen är fortfarande inte återbetald. Har mejlat, men har inte fått något svar.

Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har en fordran på hyresvärden om 2000  kronor. Om du vill driva in den fordran så är de rättsliga medel som finna att tillgå att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. De kontaktar i så fall den som är skyldig dig pengar och så att hyresvärden blir motiverad till att betala skulden. Om fordran bestrids så kan ärendet gå vidare till domstol. Betalningsföreläggande kostar dock 300 kronor att ansöka om och ska betalas i förskott, så du får själv avgöra om det skulle kunna vara värt att gå den vägen. Annars är det bara att fortsätta kontakta dem tills de betalar. Blankett för ansökan om betalningsföreläggande finns att tillgå här: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Matilda HellströmRådgivare