FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/08/2017

Dotter behöver hjälp med kontakt med myndigheter och försäkringsbolag.

Hej

Jag undrar hur jag får en giltig fullmakt för min dotter som är nitton år och har funktionsnedsättning ADD (adhd) ska användas i kontakt med myndigheter försäkringsbolag osv. Mvh Ann-charlott

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det låter för mig som att det bästa är att ansöka om att bli god man för din dotter. En god man kan hjälpa till med att bl.a. bevaka någons rätt och förvalta egendom, vilket skulle underlätta för dig att hjälpa till med just den typen av ärenden som du beskriver. Man kan välja att precisera befogenheterna för den gode mannen eller hålla det generellt, men alla handlingar kräver samtycke från din dotter, även de som faller inom befogenheten.

Vill du ansöka om godmanskap så bör du kontakta överförmyndarverksamheten i din kommun, de hjälper dig med ansökningsblankett m.m.

Hoppas att svaret hjälpte dig och att allt går bra!

Rickard EssungRådgivare