FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2014

Döms män hårdare än kvinnor för samma brott?

Hej!

Jag undrar om det är vanligt att män döms hårdare än kvinnor. För samma brott med likvärdiga omständigheter alltså.

Är det det?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Som du säkert redan vet är det strikt förbjudet att beakta vilket kön den skyldige har vid en påföljdsbedömning. Trots detta menar vissa forskare på att kön spelar en viss roll för hur långt straff någon får. I http://www.dagensjuridik.se/2010/05/darfor-doms-man-hardare-kvinnor presenterar Angela S Ahola en studie gjord på ca 300 rättsfall som pekar på att män döms hårdare än kvinnor.

Vilka slutsatser kan man då dra från denna studie? Det framgår att män i vissa fall har dömts hårdare än kvinnor som har begått liknande gärningar under liknande omständigheter. Men att endast baserat på detta hävda att män generellt sätt döms hårdare än kvinnor anser jag är felaktigt. Även om underlaget för studien är relativt omfattande anser jag inte att man kan dra en så långtgående slutsats som att män döms hårdare än kvinnor enbart utifrån 300 rättsfall.

Som svar på din fråga: Det är inte vanligt att män döms till hårdare straff än kvinnor. Det finns ett fåtal studier som pekar på att män i vissa fall har dömts hårdare än kvinnor, studierna är dock till sin omfattning inte tillräckliga för att säkert kunna dra en sådan slutsats.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare