FrågaARKIVÖvrigt10/04/2023

Dom om laddbox

Vi behöver hitta domen och dokumenterat beslut i följande ärende: Mark- och Miljööverdomstolen vid Svea hovrätt har tagit ställning i ett rättsfall för uppgradering av teknik i gemensamt garage i en förening/samfällighet med gemensamhetsanläggning, att uppgradering till elbilsladdning inte ska kräva Lantmäteriförrättning. https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/samfalligheter/gemensamhetsanlaggningar/laddningspunkter-for-elfordon-pa-gemensam-parkeringsplats/#anchor-1 Domen överklagades till Högsta Domstolen som 2022-12-06 beslutade om att ej meddela prövningstillstånd. Mark- och Miljööverdomstolens ställningstagande är att en förening som genom sitt anläggningsbeslut förvaltar garage och elledningar med elcentraler, också har rätt att besluta om att installera en lastbalanserare (sk laddmodul). Lastbalanseraren gör det möjligt att styra effektuttaget och förhindra att elsystemet överbelastas. Domstolen anser inte att lastbalanseraren är ett nytt ändamål utan gör bedömningen att det är fråga om en uppgradering av befintlig teknisk utrustning. Genom att installera lastbalanserare blir det möjligt för delägarna i föreningen att på egen bekostnad installera laddningspunkter (sk laddbox) för elbilsladdning vid sina parkeringsplatser. Domen öppnar en möjlighet för föreningar med liknande förutsättningar, att genom stämmobeslut uppdatera befintlig teknisk utrustning med en lastbalanserare. Det skapar möjlighet för medlemmarna att ladda sina elbilar med privat laddningspunkt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån informationen ovan tolkar jag att detta rör sig om domen som länkats.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss

på Lawline!

Lawline RådgivareRådgivare