Dold samäganderätt till bil som endast finansierats av den ena sambon

Dold samäganderätt.

Vad gäller där?

Jag har lämnat ett 17 år långt sambo förhållande. Under dessa år har vi delat ekonomin så att mitt ex betalat allt som rör BILEN och jag all mat och allt som rör barnen. De är 9 och 13år.

Den senaste bilen är nu relativt ny och inte helt avbetald. Och som jag förstår det så har jag INGEN rätt till ens delar av den för att mitt ex står som ägare och det är han som betalat på den.

Det känns bara så sjukt när vi levt tillsammans i 17 år och alla bilar varit inköpta för gemensamt bruk. Han har ju trots allt ätit mat i 17 år som han inte betalt och han har varit förälder i 13 år men inte betalt ngt åt barnen.

Finns det som ingen form av "undantagstegel" som kan gälla i ett sånt här fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphör sker det på någon av sambornas begäran en bodelning enligt 8 § Sambolagen (SamboL). I denna bodelning ska samboegendom ingå. Samboegendom är gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget enligt 3 § SamboL ifall det har förvärvats för gemensam användning. Ur detta framgår att en bil inte ingår i samboegendomen och därmed inte ska vara föremål för bodelning. Detta betyder att ifall din före detta sambo stod som ägare på bilen tillfaller den honom vid er separation och du har inte rätt till någon ersättning.

Du undrar om dold samäganderätt kan föreligga. För att detta ska vara fallet måste tre rekvisit vara uppfyllda:

1. Den ena parten har i eget namn köpt egendom som är avsedd att nyttjas av båda parterna.

2. Bägge parter har ekonomiskt bidragit till förvärvet.

3. Det finns en uttrycklig eller underförstådd överenskommelse om att köpet sker för bådas räkning och att ägandet ska vara gemensamt.

Ur din fråga framgår det att du inte har bidragit ekonomiskt till bilen. Rekvisit 2 är därmed inte uppfyllt och därför kan inte dold samäganderätt uppstå. Det finns inga undantagsregler till detta.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare