Dödsbodelägare som inte vill skriva under arvskifteshandling

Hej!! jag undrar hur länge man kan vänta på en person att skriva under papper gällande arvsrätt. Vi är 29st som fått ärva lite pengar av en släkting, vi är 28st som skrivit på att allt är i sin ordning, men den 29-e har ännu inte skrivit på , det här har pågått sedan feb. förra året(2013) vad kan man göra för att få boupptäckningsmannen att skynda på personen, finns det någonting som säger att "Om man inte skrivit på inom en viss tid så ger man ut pengarna till dom som redan undertecknat. Eller måste man vänta in den sista partnen? jag känner mig tjatig när jag hela tiden ringer och frågar om det händer någontin..men det har gått 11 måndader nu. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

För att arvsskifte ska kunna ske så måste en arvskifteshandling upprättas som skrivs under av samtliga dödsbodelägare, 23:4 Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar det som om det är denna handling den sista släktingen ännu inte skrivit på. Då er arvskifteshandling inte uppfyller formkraven i och med att alla inte skrivit under den så kan ni inte börja skifta arvet även om ni skickar ett sådant meddelande som du nämner.

Om släktingen inte kommer skriva under så kan ni istället begära skiftesman enligt 23:5 ÄB. Skiftesmannen kan genomföra ett tvångsskifte, vilket inte kommer kräva att släktingen skriver under. Att ta med i beräkningen är dock att ni då kommer behöva stå för arvode till skiftesmannen, så om det går att få släktingen att skriva under så är det att föredra.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K23.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare