Diverse frågor om bodelning

Hej! Jag och min före detta sambo har gått skilda vägar på hennes önskan, vi bodde tillsammans i en hyresrätt som jag skaffade och bodde i själv innan min sambo flyttade in, som jag förstått det så räknas då inte bostaden in i en bodelning? Utan endast fysiska saker man har köpt tillsammans under tiden vi bodde tillsammans i denna hyresrätt?

Hur räknas boendet in om man bor i andra hand kontra första hand när det kommer till hyresrätter gällande bodelning för Sambo.

Med vänlig hälsning, "Nyfiken"

Lawline svarar

Hej,

för att bevara dina frågor använder vi oss av Sambolagen, se här.

En bodelning ska ske efter ett samboförhållande har upphört och någon av samborna begär att bodelning ska ske, 8 §.

Som huvudregel är samboegendomen som ska delas på den gemensamma bostaden och bohaget om egendomen förvärvats för gemensam användning, 3 §.

Om du inte förvärvade hyresrätten för gemensam användning så ingår den mycket riktigt inte i bodelningen.

När det kommer till bohaget så innefattar det möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Dock omfattas inte sådant bohag i bodelningen som använts uteslutande för den ena sambons bruk även om ni köpt det tillsammans under tiden ni bodde tillsammans som du menar på, 6 §.

Dessutom räknas inte bostad och bohag som som gemensamma om egendomen använts huvudsakligen för fritidsändamål, 7 §.

Angående eventuella skillnader av bodelning vid förstahands-, respektive andrahandskontrakt så föreligger det inga.

MVH

Zinar BudakRådgivare