FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/09/2017

Dispositiva och tvingande regler i LAS

jag vill ha ett exempel på dispositiv och tvingande i LAS

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Lagen om anställningsskydd (LAS) är en semidispositiv lag. Detta betyder att lagen som kan avtalas bort eller inskränkas genom vissa förutbestämda sätt. Alla paragrafer i LAS är däremot inte dispositiva. Vissa paragrafer är tvingande. Detta betyder att paragrafen måste följas och kan inte avtalas bort eller inskränkas genom bland annat kollektivavtal. Om en arbetsgivare och en arbetstagare däremot ingår ett avtal som innebär en inskränkning av en tvingande regel och på så sätt ger arbetstagaren sämre skydd eller rättigheter så är det avtalet ogiltigt.

I LAS 2 § finns det regler om vilka paragrafer i LAS som är semidispositiva. Exempelvis så anges att 5–6 §§, 22 § och 25–27 §§ är semidispositiva. Se (LAS 2 § tredje stycket).

Enligt LAS 6 § får man avtala om en prövotid på högst 6 månader. I LAS 2 § tredje stycket framgår det däremot att LAS 6 § är semidispositiv. Detta betyder att det finns möjlighet att avvika ifrån regeln i LAS 6 § genom bland annat ett kollektivavtal. Detta är alltså ett exempel på en paragraf som är semidispositiv i LAS.

Ett exempel på en paragraf som är tvingande i LAS är exempelvis LAS 7 §. I LAS 7 § står det att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad. Denna regel är tvingande och kan inte avtalas bort eller inskränkas eftersom den nämns inte i LAS 2 §.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare