Diskrimineringslagen angående inneboende

Får man lov att lägga ut en annons för inneboende i sin lägenhet med kravet att de har ett specifikt kön? Är inte det könsdiskriminering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

I Diskrimineringslagen (här) förbuden mot diskriminering, bland annat förbudet mot könsdiskriminering (1 kap. 4 §). I andra kapitlet regleras när diskrimineringen är förbjuden och där finns bland annat förbudet mot diskriminering om någon "utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten" (2 kap. 12 §). Det är alltså inte könsdiskriminering att ha specifika krav på kön när man letar inneboende, eftersom detta rör sig om något som är inom privatlivet.

Hoppas detta gett dig svar!

Sofia NygrenRådgivare