Digital inspelning som bevis

Hur får man använda och inte använda en digital inspelning som är gjord mellan mig och en person på en myndighet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Att i hemlighet spela in ett samtal kan under vissa förutsättningar vara brottsligt, se Brottsbalken 4:9 a om olovlig avlyssning.

Eftersom du deltar i samtalet är det inte brottsligt att spela in det enligt detta stadgande.

Vad avser din rätt att använda inspelningen som ett bevismedel kan följande två principer nämnas.

1. Principen om fri bevisföring

2. Principen om fri bevisvärdering

Det råder i princip ingen begränsning när det gäller de bevismedel som får användas och domaren är vid bevisvärderingen inte bunden av några legala regler. Enligt Rättegångsbalken 35:1 ska rätten efter samvetsgrann prövning av allt, som förekommit, avgöra, vad i målet är bevisat. Du har rätt att använda inspelningen som bevis i en rättegång. Sannolikt jämställs numer den datalagrade informationen med skriftliga bevis, om uttalandena och deras innebörd ska utgöra bevisningen.

Vänligen,

Rådgivare