Detaljer kring hur gemensam vårdnad ska hanteras saknas

Hej jag och min förra har en gemensam dotter och vi har delad vårdnad hämtning och lämning funkar inte ,när pappan ska ha dottern så hämtar han och när jag ska ha dottern hämtar jag eller hur ska de vara enligt lag pappan bot 4 mil ifrån mig hälsningar Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk rätt hanteras reglerna om vårdnad i Föräldrabalken (FB). Reglerna styr dock inte hur gemensam vårdnad ska hanteras rent praktiskt i speciella situationer. Det finns därmed inte svar på din fråga i lagstiftningen.

Om ni har svårigheter att lösa frågor som rör barnet finns det möjlighet till samarbetssamtal. Dessa tillhandahålls av kommunen. Om inte detta hjälper kan du ta kontakt med en juristbyrå för att på rättslig väg försöka få till stånd ett avtal med pappan om praktiska problem i er vardag och hur de ska lösas.

Hoppas att du fick svar på din fråga även om inte svaret kunde hittas i lagstiftningen denna gång. Om du behöver mer hjälp är du varmt välkommen att kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare