FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/05/2018

Depositionsavdrag från sista hyran?

Hej!

Jag äger ett hus och jag hyr ut det. Kan min hyresgäst som ska flytta göra avdrag med depositionspengarna från sin sista hyrbetalning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Deposition är en betalning som anläggs som en ekonomisk säkerhet för att säkerställa att hyresgästen efterlever sin vårdplikt. När och hur denna ska betalas tillbaka finns det inga lagstadgade regler om. Det framgår dock av 12 kap 24 § jordabalken att en hyresgäst är skyldig att kompensera för alla skador som denne orsakar genom vårdslöshet. Så länge hyresgästen inte orsakat några skador måste depositionen därmed återbetalas i sin helhet.

Om det inte står någonting om när depositionen ska betalas tillbaka i hyreskontraktet så har ni följande alternativ: Antingen kan depositionen avräknas från sista hyran eller också väljer du att betala tillbaka dessa pengar i samband med att hyresgästen flyttar ut. Det viktiga är att pengarna betalas tillbaka innan hyresavtalet har upphört.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare