Deposition av månadshyra

Hej

Vad gäller avseende förskottshyra och deposition vid bostadshyra enligt svensk rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hyresvärd kan man av hyresgästen begära deposition. En deposition brukar oftast motsvara hyra för visst antal månader. Depositionen kan användas i det fall hyresgästen inte betalar hyran eller om hyresgästen orsakar skada i bostaden. I annat fall ska endast depositionen handhas av hyresvärden och återlämnas till hyresgästen när denne flyttar ut. Det finns inte någon särskild lagregel som begränsar depositionens storlek. I avtalet mellan hyresvärd och hyresgäst kan det alltså överenskommas om hur många månader i förskott som hyra ska erläggas.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare