Den som orsakar en skada ska ersätta den, och en körkortshandledare anses vara föraren av en bil vid övningskörning

Hej!

Vi har en stor parkeringsplats i vår bostadsrättsförening. En av mina grannar övningskörde med sin dotter, som fick panik och körde sönder parkeringsplankor för tre parkeringsplatser (de som avskiljer parkeringsrutorna), samt vår elstolpe till vår motorvärmare. Vem ska stå för lagningen? Jag är själv underhållsansvarig för min p-plats. Men borde det inte vara hon som kört sönder (och som inte ens har en parkeringsplats där) som ska betala?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Som du säger så är det den som har orsakat en skada som ska ersätta den (se skadeståndslagen 2 kap. 1 §). I lagen anges att skadan ska ha uppkommit uppsåtligt, alltså med flit, eller genom vårdslöshet för att rätt till skadestånd ska uppstå.

Eftersom skadan har uppkommit vid övningskörning så är det inte föraren som har ansvaret. Vid övningskörning anses handledaren vara förare (se körkortsförordningen 4 kap. 3 § 3 st.). Det innebär att din granne är ansvarig.

Frågan är då om skadan uppkommit uppsåtligt eller genom vårdslöshet. Det är svårt för mig att säga utan att veta mer om omständigheterna, men om din grannes dotter inte var redo att övningsköra på en parkering i närheten av andra bilar skulle man kunna argumentera för att din granne agerat vårdslöst som låtit dottern köra bilen där.

Vad som ingår i ditt underhållsansvar för p-platsen vet inte jag, men om föreningen kräver pengar av dig/att du fixar platsen har du antagligen rätt till skadestånd om din granne agerat vårdslöst. Jag skulle dock råda dig att försöka prata med föreningen först, kanske kan de begära att din granne reparerar skadorna direkt så slipper det gå genom dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare