FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2018

Delning av fastighet med lån

Hej

Sambo o jag köpte hus för 3msek o separarer nu. Under tiden vi bodde här har hon skrivit över huset på mig via gåvobrev. Dock står vi båda för 50% var av total skuld på 2,4msek.

Huset värderas idag t 3,4msek. Ska jag köpa ut henne ur mitt hus? O vad ska jag då betala om vi bortser från annan egendom som i princip bara är möbler. O om jag ska köpa ut henne, vad händer då med hennes skuld som har mitt hus som säkerhet?

Tack M

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag rekommenderar att göra följande:

Eftersom fastigheten är värd 3,4 msek så är era andelar värda 1,7 msek var eftersom sambos ska som huvudregel dela lika på bostad som förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen.

Då hon har lån värderat till 1,2 msek borde ni kontakta banken och försöka göra ett gäldenärsbyte. Alltså lägga hela lånet på dig. Banken måste dock gå med på att en annan person ska ta över hennes skuld då de kanske inte anser att du har tillräckligt stark kredit. Dock står fastigheten kvar som säkerhet vilket talar för att det borde gå.

Skulle du ta över lånet behöver du endast betala din sambo 500 000 kr, möjligen genom ett skuldebrev.

Att din sambo utfärdat ett skuldebrev har jag inte tagit i beaktande då jag har för lite information. Först och främst måste gåvokraven i 1 § gåvolagen uppfyllas. Många problem kan uppstå då fastigheten stått som säkerhet för ett lån och sakrättsliga problem kan dyka upp.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare