Delning av bostadsrätt

Hej min sambo och jag ska separera. Jag vill bo kvar i vår bostadsrätt den är värderad till ca 3milj och vi har lån på 2 milj. Hur mycket är det han ska ha av mig om jag köper ut honom? Mvh/Linda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Förutsatt att ni äger lägenheten till lika delar, vilket ni gör om ni inte avtalat annat ska du ta över andra hälften av bostadsrätten. Du måste köpa ut honom för 500 000 kr kontant, samt ha möjlighet att vara ensam låntagare på 2 miljoner kr. Det är betydligt svårare att vara ensam låntagare än att ha gemensamma lån. Beroende på din ekonomiska situation kan det alltså bli svårt för dig att behålla lånet på 2 miljoner.

Sammanfattningsvis krävs alltså 500 000 kr för att köpa ut din sambo. När det gäller lånet bör du prata med din bank om dina möjligheter att ha kvar det.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare