Delgivning av testamente

Hej,

min morbror har gått bort, han saknar bröstarvingar och maka. Då är det ju så att hans syskon ärver antar jag. Jag förstår också att han kan testamentera sin kvarlåtenskap till vem han vill och detta har han också gjort, två av mina kusiner har fått allt. En av mina mostrar har fått ett rek brev där detta står. Min mor har gått bort sedan många år och jag undrar då om inte jag och min syster också borde fått ett sådant brev?

Med vänlig hälsning

Malin

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) skall arvlåtarens barn dela lika på arvet. Vidare kan man i 7 kap. 1 § ÄB utläsa att hälften av arvlåtarens förmögenhet är det som får testamenteras bort – resten utgör en bröstarvinges laglott och kan med andra ord inte testamenteras bort.

Men i detta fall då din morbror saknade både bröstarvingar och maka var han fri att testamentera bort allt han ägde, till vem han så önskade. Laglotten har alltså bara betydelse i de fall det finns bröstarvingar. Din morbror var därmed, som du också skrev, fri att testamentera sin kvarlåtenskap till dina kusiner.

Hade din morbror inte upprättat ett testamente skulle hans kvarlåtenskap i första hand tillfallit din morbrors föräldrar. Jag utgår ifrån att din morbrors föräldrar inte var vid livet varför kvarlåtenskapen istället skulle tillfallit din mor och moster. Du och din syster träder i din mors ställe, 2 kap. 2 § ÄB.

För att ett testamente skall vinna laga kraft, skall det delges alla som skulle ha ärvt om inte testamentet funnits – alltså däribland dig och din syster. Arvingarna har därefter sex månader på sig att klandra testamentet, om de inte väljer att godkänna det direkt enligt 14 kap. 4-5 §§ ÄB.

Sammanfattningsvis har både du och din syster rätt till delgivning av testamentet och ni har också rätt att få en kopia på dokumentet.

Ärvdabalken hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare