FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/08/2013

Delad vårdnad

Hur säkerställer man att bägge parter kommer att betala de löpande kostnaderna som det innebär att ha barn, när det har beslutats att det ska vara dela vårdnad? Kan det verkligen vara så att den ena ska betala allt och att det inte går att få hjälp av rättslig instans att ändra på detta. Personligen anser jag inte bara att det borde gå att ändra på framgent utan att även retroaktivt få uträknat vad han rimligen är skyldig till som mamman har fått "lägga ut". Vore så innerlighet tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Det man i första hand bör göra är att komma överens om en lämplig summa som den som inte har barnen varaktigt betalar i underhållsbidrag. Går det inte att komma överens om en summa går det att ta kontakt med en verksam jurist som kan räkna ut den här summan på ett skäligt sätt med hänsyn till inkomsten.

Mer information finns på Försäkringskassans hemsida, http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare