Dela ut pengar till barnen. Förskott på arv.

min styvfar har avlidit ,Och min mor ärvde allt 800 000kr. Huset inräknat för 500 000kr Min mor är 89år, Hon funderar hur hon skall göra med pengarna? Får hon dela ut 500 000kr till oss barn, vi är 5 stycken. Mina 2 syskon säger att hon bara får ge oss 5000kr ibland.Han hade inga egna barn utan vi är uppväxta med honom.Jag har läst om särkullsbarn, kan det gälla oss. Inget testamente är skrivet.VORE VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR. MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om jag förstått bakgrunden rätt så handlar det om att din styvfar har avlidit och din mor har ensam ärvt honom. Arvet uppgick till 800 000 kr, varav 500 000 kr i form av en fastighet (ett hus). Ni är fem syskon och nu undrar din mor om hon får ge er syskon en viss summa av detta arv.

Först din fråga om särkullsbarn och om det kan gälla er. Om två personer är gifta och har ett gemensamt barn, och så dör den ena maken så ärver den andra maken enkelt förklarat allt. Barnet får vänta på att få ut sitt arv från den ena föräldern tills även den andra föräldern dött. Finns det särkullsbarn, det vill säga barn till den ena (alltså enkelt förklarat ett halvsyskon till det gemensamma barnet) har det barnet rätt att få ut sitt arv direkt och behöver inte vänta.

I ditt fall skriver du att din styvfar inte hade några egna barn. Så regler om särkullsbarn spelar inte in på något vis när det gäller din styvfars bortgång och arv. De pengar din mor har ärvt har hon alltså fri förfoganderätt över. Enkelt förklarat kan hon använda pengarna så som hon tycker.

Du skriver att ni är fem barn, och det är alltså ni fem som kommer att ärva er mamma den dag hon dör. Om hon ger bort pengar i gåva till er är huvudregeln enligt Ärvdabalken 6 kap. 1 § att gåvor till bröstarvingar (barn) räknas som förskott på arv.  Ett sådant förskott kommer att räknas av på arvet senare. Om din mamma idag ger dig 100 000 kr, så kommer det alltså att anses som ett förskott på arv, och när din mamma dör kommer din del av arvet att minskas med 100 000 kr. Du kommer dock inte att bli skyldig att betala tillbaka något enligt Ärvdabalken 6 kap. 4 §.

Så din mamma kan utan problem ge vart och ett av er barn en viss summa pengar. Så länge hon ger var och en en lika stor summa blir det heller inga problem den dag hon är död, då ni alla fått lika stort förskott på arvet. Om din mamma däremot väljer att ge enbart vissa av barnen en summa pengar, så innebär det att deras arv kommer minskas med lika mycket den dag hon är död. Om det skulle vara så att summan är mer än vad det barnet totalt skulle fått i arv blir man inte återbetalningsskyldig i normalfallet, men det riskerar givetvis att leda till osämja och bråk mellan er syskon. Något som din mamma kanske vill undvika?

Var dina två syskon som säger att hon bara får ge max 5 000 kr och bara ibland har fått detta ifrån vet jag inte, men någon sådan regel finns inte. Det finns idag ingen gåvoskatt, så det finns ingen anledning att av rent skattemässiga skäl hålla en gåva under en viss summa heller.

Hoppas att detta var svar på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare