Del i makes skulder?

Hej. Min fru och jag har beslutat att skilja oss. Det enda vi är oklara om är våra skulder. Det finns inga tillgångar, utan bara skulder. Jag har massor hos kronofogden sen tidigare och sånt som kommit dit under vårat äktenskap, men jag vill inte belasta henne med dessa, så frågan är, hur skriver vi ett avtal som gör att hon inte belastas av mina skulder och likaså jag av hennes? Ett äktenskapsförord hade varit smart att gjort från början, men den idéen kom ju som vanligt i efterhand. Lätt att vara efterklok har jag hört.. Tack på förhand! Med vänlig hälsning/ stefan

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Enligt äktenskapsbalken så svarar vardera make för sina egna skulder. 1 kap 3§ äktenskapsbalken. Du kan följaktligen inte belasta din nuvarande fru med dina skulder, utan du svarar själv för dessa.

Du framhåller att ni inte har några tillgångar, jag tolkar det som att ni i förhållande till era skulder inte har några tillgångar. I den mån det förhåller sig på detta vis så kan det vara aktuellt med utmätning inte bara i din egendom utan även i er gemensamma egendom, exempelvis gemensamt bohag. Om så är fallet vill jag rekommendera detta klargörande svar som rörde en liknande fråga. http://lawline.se/answers/11920

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare