FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/04/2015

Definition av begreppet "intjänandeår"

Kan olika kommuner ha olika definitioner av begreppet "intjänandeår"?

Jag är anställd som lärare och medlem i Lärarnas riksförbund.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Reglerna om intjänandeår finns i semesterlagen, nedan kallad SemL, som du hittar här.

Enligt SemL 3 § avses med semesterår tiden från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett semesterår kalllas intjänandeår.

Enligt SemL 2 a § får genom kollektivavtal, som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation, avvikelse göras från (bland annat) 3 §, det vill säga regeln om definitionen av semesterår och intjänandeår. Den vanligaste överenskomna avvikelsen från lagen är att man låter semesteråret infalla mellan den 1 januari till den 31 december, det vill säga att det löper parallellt med kalenderåret och/eller att intjänandeåret sammanfaller med semesteråret.

Av ovanstående följer att svaret på din fråga är att det kan finnas olika definitioner av begreppet intjänandeår i olika kommuner, men det beror på att man inom en och samma kommun eller i olika kommuner kan använda olika kollektivavtal. Hur din arbetsgivare definierar ett intjänandeår beror alltså på vilket kollektivavtal som gäller för din yrkeskategori på din arbetsplats och på om man i det avtalet avvikit från lagens definition eller inte, inte på i vilken kommun din arbetsgivare har sin verksamhet. Värt att nämna i sammanhanget är också att olika yrkeskategorier på samma arbetsplats kan omfattas av olika kollektivavtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna BackmanRådgivare