Dansk gåvoskatt

GÅVOBREV DEKLARATION INKOMSTÅRET 2016

Den 16 December 2016 utfärdades 3 st gåvobrev till mina 2 systrar och mig.

Vi är universalarvingar till vår mors kusin E , som är en ensamstående 88-årig dam, boende i Köpenhamn

Gåvogivaren ger alltså medan hon fortfarande är i livet något som efter hennes död ändå skulle tillfalla gåvomottagarna

Det exakta värdet på gåvan blir känt först när en hyresfastighet sålts och alla kostnader i samband med detta betalts.

Gåvobreven har utformats av 2 danska advokater och 1 svensk advokat….och bör alltså vara ”vattentäta”

Gåvobreven är underskrivna av såväl Gåvogivare som Gåvomottagare (Med bevittning)

En av de danska advokaterna påstår att Vi måste ta upp Gåvobreven i våra deklarationer för 2016 års inkomster.

Hur gör jag…när gåvan ges 2016…men den exakta storleken på gåvan endast blir känd under 2017 ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Den svenska gåvoskatten avskaffades år 2004 men finns fortfarande kvar i Danmark. Din fråga handlar om vilket år denna skatt ska redovisas, vilket regleras i dansk lag. Med tanke på att skatterätten är väldigt föränderlig föreslår jag att du hör av dig till den danska motsvarigheten till skatteverket, SKAT, för svar. Deras officiella hemsida hittar du här: https://www.skat.dk/.

Jag hoppas du blev nöjd med svaret!

Med vänlig hälsning,

Alfred WittboldtRådgivare