Dåliga arbetsprestationer/otillfredsställande säljresultat saklig grund för uppsägning?

Hej,

Jag arbetar på ett litet privatägt företag med 13 anställda och 19 MSEK i omsättning. Jag började där i november 2017 som säljchef och nu efter ca 9 månader så vill min chef säga upp mig pga uteblivet eller otillfredsställande säljresultat. Min fråga är om detta är en saklig grund för uppsägning och utifall jag vill skaffa mig lite utrymme för förhandling, vad jag ska säga.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Saklig grund enligt Arbetsdomstolen

I mitt svar förkortas arbetsgivare AG och arbetstagare AT.

Vid prövningen av om saklig grund föreligger på grund av dåliga arbetsprestationer gör domstolen en framtidsprognos: kan det antas att AT kommer att prestera bättre i framtiden? I så fall föreligger inte saklig grund.

Nedan följer ett antal punkter som måste vara uppfyllda för att saklig grund ska föreligga på grund av dåliga arbetsprestationer.

1. AG vid ett tidigt skede på ett otvetydigt sätt klargöra för AT att dennes anställning är i fara.

2. AG ska tydliggöra för AT vilka förbättringar som krävs så att AT får möjligheten att åstadkomma rättelse av de påtalade bristerna.

3. AG ska ge råd och anvisningar samt erbjuda kompetensutveckling (om lämpligt) för att bota bristerna.

4. AG måste styrka att allvarliga skadeverkningar har förekommit till följd av AT:s otillräckliga arbetsprestationer.

5. AG måste försöka omplacera dig till en annan position inom bolaget som inte är baserad på försäljning. Om du tackar nej till en sådan omplacering så har AG uppfyllt sin skyldighet enligt denna punkt.

I ett mål hade en optiker presterat sämre än de andra på arbetsplatsen i den meningen att hon slipade 5 glasögon per dag jämfört med hennes kollegor som under lika lång tid slipade 15-20 glasögon. Trots att hon arbetet så gott hon kunnat hade hon hade svårt att rätta sig efter instruktioner. Domstolen ansåg att det berodde på "bristande fallenhet" för yrket. Kunder klagade även på hennes produkter eftersom glasen ibland var felaktigt inslipade. Eftersom det var hennes kollegor som tog emot klagomålen uppstod samarbetssvårigheter på arbetsplatsen. Domstolen ansåg att saklig grund för uppsägning förelåg dels på grund av hennes bristande arbetsprestationer, dels de samarbetssvårigheter som det hade gett upphov till.

Föreligger saklig grund i ditt fall?

Jag får be dig undersöka om samtliga fem punkter är uppfyllda. Avseende den fjärde punkten får allvarliga skadeverkningar tolkas som väsentligt förlorade intäkter till följd av bristande säljresultat. Termen är relativ och bedöms mot bakgrund av varje enskild arbetsplats.

Framtidsprognosen är en prognos som ska göras från med start vid tiden för punkten 1 ovan, dvs. när AG anser att AT:s anställning är i fara. Vad talar för respektive emot att säljresultaten kommer att förbättras inom en överskådlig framtid? Detta får jag också be dig undersöka.

Eventuella andra problem som har uppstått till följd av dina påtalade arbetsprestationer kan vägas in i bedömningen om saklig grund föreligger. Om de påstådda bristande arbetsprestationerna t.ex. har resulterat i samarbetsproblem på arbetsplatsen så är det lättare för AG att visa på saklig grund.

Sammantaget så kan otillfredsställande försäljningssiffror visserligen kvalificera saklig grund, men det ska vara omständigheter som är hänförliga till AT personligen, dvs. det ska bero på dåliga arbetsprestationer som har varit möjliga att förbättra efter AG:s råd och anvisningar.

Vad ska du säga i förhandlingarna?

Ha som utgångspunkt att uppsägningen inte är sakligt grundad om någon av punkterna ovan inte är uppfyllda eller om du känner att dina prestationer kommer att förbättras snart. Framför att du gärna vill utvecklas i din roll men behöver AG:s stöd för att lyckas.

Om du bedömer att AG inte vill ha kvar dig som anställd, och saklig grund inte verkar föreligga, så bör du föreslå att bli "utköpt" mot t.ex. visst antal månadslöner. Om saklig grund däremot verkar föreligga så har du rätt till minst 1 månads uppsägningstid.

Om du skulle bli uppsagd, och du tycker att det varit obefogat, så har du rätt att hos domstol ansöka om att uppsägningen ska förklaras ogiltig. Vinner du målet så har du rätt till ekonomiskt skadestånd om du kan visa på ekonomiska skador och ett ideellt skadestånd för den kränkning som den felaktiga uppsägningen medförde dig.

Närmare besked kan jag inte lämna i detta skede. Om du vill att vi ska agera ombud i era förhandlingar eller att vi kommunicerar med arbetsgivaren för att försöka motverka en eventuell uppsägning får du gärna höra av dig till mig så kan vi diskutera pris och uppdrag.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare