Condictio indebiti, gällande lön

Hej,

Min tidigare arbetsgivare hävdar att hon har betalat ut för mycket lön till mig, det rör sig om en summa på 2700:- som hon anser att jag är återbetalningsskylidg. Iom att jag var timanställd hade jag ingen riktig koll på hur mycket lön jag skulle få varje månad då det varierade mycket, vad säger lagen? Är jag återbetalningsskylidg?

Lawline svarar

Hej,

Vad trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Frågan du ställt rör en juridiskt princip som på kallas condictio indebiti, misstagsbetalning. Huvudregeln gällande detta är att du endast har rätt att få betalt om du ska ha betalt, felaktiga betalningar ska tillbaka till avsändaren. Denna huvudregel får antas bottna i att det är oskäligt att någon skall kunna göra en vinning på motpartens misstag.

I det svenska rättssystemet görs dock avsteg från huvudregeln , främst då mottagaren faktiskt är rätt mottagare men utbetalningen är för stor, som i ditt fall. Detta bygger på tillitsprincipen, som väcker frågan om det är godtagbart att mottagaren att förlitar sig på att utbetalningen var korrekt.

Detta utgörs från olika rekvisit. Mottagaren ska vara i god tro, således att man inte misstänkt att något var fel, vid mottagandet eller efter. Huruvida mottagaren har anpassat sig efter betalningen är även viktigt i bedömningen om utbetalningen ska återgå eller inte, således om mottagaren exempelvis förbrukat pengarna.

I ditt fall måste således viss aspekter tittas noga på för att göra en bedömning om pengarna ska återgå till din arbetsgivare. Ifall du faktiskt var i god tro och inte anade onåd för att exempelvis din lön varierar stort månad till månad och du redan förbrukat pengarna, så finns det stor chans att du kan slippa återbetalningsskyldighet. Ifall du exempelvis inte förbrukat pengarna utan satt in de på ett sparkonto eller liknande, kan pengarna dock inte anses förbrukade och måste återgå till din arbetsgivare. Detta gäller även om du upptäckt misstaget själv. Då får din arbetsgivare en fordran på dig och du blir återbetalningsskyldig.

Hoppas detta varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Sandra NordinRådgivare