Condictio indebiti (återkravsrätt vid felaktig betalning)

Hej, Ett större tjänstepensionsbolag har gjort ett misstag i beräkningen av engångsutbetalningar och har betalat ut ca 10000 kr för mycket till mig. Nu kräver de pengarna tillbaka. Min årliga sammanlagda pension räcker inte för mina utgifter och jag behöver varje år använda mina väldigt begränsade sparade medel. Är jag då tvungen att betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man mottar en betalning av misstag finns det en princip i svensk rätt som kallas condictio indebiti. Vid misstagsbetalning är huvudregeln att pengarna ska gå åter, dvs att mottagaren har återbäringsskyldighet. Återbäringsskyldigheten är dock inte ovillkorlig, mottagaren kan få behålla betalningen om han eller hon i god tro inrättat sig efter betalningen. Med inrättat sig efter betalningen menas att mottagaren till exempel förbrukat pengarna. För att återbäringsskyldighet inte ska föreligga krävs, utöver att mottagaren inrättat sig efter betalning, att mottagaren varit i god tro. Det vill säga att mottagaren varken insåg eller borde insett att betalningen var ett misstag. Om du insåg att betalningen var ett misstag är du således skyldig att återbära pengarna. Ifall du inte insåg att betalningen var ett misstag är frågan om du borde insett att betalningen var ett misstag. En utbetalning på 10.000 kr är enligt min mening ett så pass stort belopp att du rimligen borde insett att betalningen var ett misstag.

Någon lagregel om condictio indebiti finns inte utan frågan har behandlats i doktrin och praxis.

Min samlade bedömning är att du tyvärr är skyldig att återbära pengarna till bolaget. Gränserna kring principen om condictio indebiti är dock oklara och återbäringsskyldigheten är inte helt självklar. Det är därför svårt för mig att med säkerhet bedöma hur utgången skulle bli om detta prövades i domstol.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare