FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/05/2013

Condicitio indebiti

Hej! Via min internetbank var min avsikt att betala till eget konto i annan bank. Angav dock fel OCR vilket matchade ett avslutat konto. Banken skickade utbetalningsavi till den tidigare kontoinnehavaren som hämtade ut pengarna 29835kr. Banken har i brev till mottagaren förklarat felet och uppmanat att betala tillbaka samt förklarat i brev och per telefon meddelat att jag själv får ta hand om fallet.. Om inte pengarna betalas tillbaka, vad gör jag? Banken har meddelat mig vem som har tagit pengarna. Jag har polisanmält händelsen. Vad gör polisen?

Lawline svarar

Hej!

Inom juridiken brukar man skilja på straffrättsliga och civilrättsliga problem. När det gäller straffrättsliga är polisen inblandad, t.ex. om någon skulle utsätta dig för misshandel, då behöver du inte själv driva processen mot denna personen utan det gör staten åt dig..

Ditt problem rör dock ett civilrättsligt, det innebär att du själv måste stämma in personen till tingsrätten för att få tillbaka dina pengar. Det som har hänt dig kallas på juridikspråk condicito indebiti och innebär att den som av misstag betalat ut pengar till någon har rätt att få pengarna tillbaka. Det gäller dock inte om personen tagit pengarna och kanske till och med förbrukat dem i tron att det var dennes pengar, man brukar säga att personen i så fall varit i god tro. I ditt fall kan man dock knappast säga att personen har varit i god tro, det rörde sig ju om ett väldigt stort belopp, pengarna kom till ett avslutat konto, och dessutom har ju banken pratat med personen i fråga. Jag skulle alltså göra bedömningen att du har rätt att få pengarna tillbaka.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med personen ifråga och förklara hur rättsläget ser ut, så att denne person förstår att du har rätt att få pengarna tillbaka. Fungerar inte detta får du lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten, kolla upp vad du har för rättsskydd i din hemförsäkring, ibland kan den täcka kostnader.

Hoppas att detta varit till hjälp! Hör gärna av dig om det uppkommer fler frågor!

Lawline RådgivareRådgivare